Timing is everything. Att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Men också att vara i tid för att hinna förbereda sig. Igår hade jag den stora äran att vara moderator för Internetstrategidagen på Nalen i Stockholm. Ett riktigt roligt uppdrag där jag introducerade och ställde frågor till tio olika talare, alla med sina olika expertkunskaper inom digital marknadsföring. Det blev en intressant och lärorik dag. Och väldigt skiftande. Både när det gällde talarnas presentationer och deras prestationer.

Och så är det ju. Det finns riktigt bra talare, och så finns det de som behöver träna ett par varv extra för att göra bra ifrån sig. Och det som var tydligt igår, var att av de talare som var i god tid och kollade så att allt fungerade som det skulle med tekniken, blev också starten av framförandet mycket bättre. Jag som moderator kunde göra en bra introduktion och allt flöt på. Men det var ett par som gled in i sista stund och som inte hade kollat hur de skulle göra för att få igång sina presentationer. Ett par minuters tekniskt strul, innan de kunde börja tala. Visserligen bara max ett par minuters strul innan allt fungerade som det skulle. Men vilken start!

Percy Barnevik fick styrelsen i GM att förbjuda power point eftersom han inte gillade att möten inte började i tid när tekniken strulade. Han körde istället med dubbla oh-apparater för att vara effektiv. Jag kan förstå hans invändning mot teknikstrulandet, men jag håller inte med om lösningen.

Dagens teknik är fantastisk och rätt använd blir power point eller keynote underbara verktyg som ser till att budskapet kommer fram ännu bättre. Men tekniken behöver kollas och förberedas. Innan mötet börjar. När ingen har någon anledning att sucka och stöna över sladdar som sitter fel, bilder som inte kommer upp på skärmen eller ett proppfullt usb-minne där inte presentationen hittas, utan allt bara flyter på, ger man som presentatör ett mycket bättre intryck. Och får en bättre start.

Som kan vara avgörande.

Den avslutande paneldebatten på Internetstrategidagen, som bland annat tog upp vikten av att våga testa och testa igen för att lyckas med digital marknadsföring.

Pin It on Pinterest

Share This