Det händer inte alltför sällan att jag så att säga vill “styra upp situationen” när jag ser någon presentera eller säga något inför publik. I lördags var jag med min dotter och bonusdotter som båda går i sexan för att kolla in en av Danderyds tre högstadieskolor för att se om de ska välja just den i skolvalet. Aulan var fylld med förväntansfulla potentiella elever och föräldrar. Skolans chans att verkligen sälja in sin förträfflighet och alla fördelar. De elever som berättade om varför de valt och trivdes på den här skolan gjorde ett riktigt bra jobb, men lärarna och rektorn… De som har pedagogisk utbildning, och som borde veta hur man ska göra för att fånga sin publik, de läste innantill. Stakade sig och började om. SO-läraren fick ett ok i betyg, han var stundtals till och med rolig, men även han läste innantill trots att han säkerligen visste precis vad han skulle säga under de få minuter han skulle säga något – eller hur han skulle få oss som lyssnade att tro på det han ville säga.

Misstaget de flesta gör är att de är så noga med att få med varje stavelse i det de vill säga, att de glömmer  känslan och hur de ska få oss som lyssnar ska tro på det de säger. När man läser innantill, kanske framför allt som utbildad pedagog och rektor, utan att visa den minsta entusiasm när man säger “vi har en så bra kollegial trivsel”, så blir det inte trovärdigt. Mörbyskolan fick i alla fall inte mig att känna att de har de bästa lärarna och den finaste stämningen. Tyvärr.

Annat var det ikväll. Vi var och lyssnade på Mattias Klum när han tillsammans med Sweden Aid Orchestra gjorde ett par konserter på Uppsala Konsert och Kongress för att samla in pengar till Naturskyddsföreningen. Mattias är fotograf. Man kan ju tycka att en bild säger mer än tusen ord och att de fantastiska bilderna från korallreven i Indonesien inte behöver någon närmare förklaring, men när Mattias med sin härliga och naturliga stil berättar om hans engagemang för våra världsvatten, då blir det starkt. När han förklarar att 35 % av botten i Östersjön är död, då vill jag ge mer till Naturskyddsföreningens arbete. Jag märker att han också har fuskpapper som han tittar i då och då, men det förtar inte engagemanget och naturligheten. Att han sedan hade övat under den konsert som var innan den vi gick på, kanske gjorde sitt till eftersom övning ger färdighet.

Vilken skillnad det blir när man jämför en utbildad pedagog, som varje dag står inför en skolklass och ska få dem engagerade, med en entusiastisk naturfotograf som verkligen menar det han säger.

 

IMG_0098
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

 

Pin It on Pinterest

Share This