Om jag gör allt på rätt sätt, men inte gör rätt saker – har jag då gjort rätt? Det är lätt att fastna i att göra saker på rätt sätt, och svårt att inse att det är fel saker som görs. Om jag inte gör det mina kunder behöver eller vill ha, har jag då gjort rätt saker? Hur ska jag egentligen veta vad mina kunder behöver och vill ha?

Det sägs ju att åka tåg ger tid för reflektion, för den inre resan, och så är det verkligen. När jag sitter här på tåget på väg hem från Skidskytte-VM i Östersund så funderar jag på vad jag gör rätt. Egentligen. Jag har varit uppe i Östersund över dagen (tog det oväntat sköna nattåget upp) och har här modererat en kundträff för SJ – SJ Biztalks. En dag som inte bara resulterade i ett fantastiskt guld för Hanna Öberg, utan också i några fina insikter.

SJ arrangerar SJ Biztalks för att få möjlighet att träffa sina affärsresenärer, för att komma nära dem och skapa en dialog. Idag har vi pratat om vad som får en region att leva, om vikten av att tåget går i tid och med kapacitet för att en ort som exempelvis Åre ska kunna växa och frodas, och vi har också berört hur viktigt det är att ha rätt engagemang för att lyckas. Flera personer har på scen bevisat hur de älskar att kunna bo vid fjällets fot och samtidigt driva framgångsrika arbeten och företag, som artisten Petter som bekräftade att tack vare tåget kan han bo i Åre och jobba överallt. Ett par av dem poängterade att det handlar om att våga för att uppnå något nytt. När de berättar om sitt liv vid fjällets fot så ser jag en speciell gnista i ögonen. Som att de är upplysta och har hittat något som många söker. Som ett inre ljus.

Och jag tänker att det är så otroligt lätt att fastna i gamla mönster. När det gäller var vi bor. När det gäller vad vi jobbar med. När det gäller hur vi gör när vi gör saker. Det är lätt att köra på utan att ifrågasätta varför vi gör det vi gör. Det är också lätt att jobba på utan att låta andra ge input på om vi gör rätt saker, för dem.

Jag känner mig just nu hyfsat övertygad om att mitt jobb som moderator, föreläsare och talartränare är rätt prioritering. Men jag är inte lika övertygad om att jag utför dem på bästa sätt för mina kunder. Det är inte alltid jag är så bra på att fråga. Visst, jag får ofta fantastisk feedback på att det jag gör också bidrar till skillnad för andra (och för det är jag oändligt tacksam), men jag är inte alltid så bra på att fråga vad jag skulle kunna göra annorlunda och om det är något mina kunder saknar.

Jag tror att många av oss nosar på prispallen och även når den många gånger – genom hårt och dedikerat arbete. Men för att ta oss hela vägen till guldplats, som Hanna Öberg gjorde idag när hon satte varje skott på Skidskytte-VM, så tror jag att det krävs ett riktigt inlyssnande öra. Så att vi inte bara gör saker rätt, utan framför allt ser till att göra rätt saker.
Där är möten med kunder och andra, som SJ Biztalks, ett föredöme.

 

Förutom Petter medverkade även Crister Fritzson, vd på SJ, Ingmar Arwidson, Generalsekreterare på Skidskytteförbundet, Ulrika Wiklund, Grundare av House Be och Catharina Utanskog, Branschstrateg på Arbetsförmedlingen.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

Pin It on Pinterest

Share This