Hur hittar du den där historien som fängslar och engagerar din publik? Det är inte helt enkelt eftersom vi ofta fastnar i tron att berättelser som är kopplade till företag och affärer, eller till oss själva för den delen, inte alltid är så roliga eller intressanta. Men lösningen kan finnas närmare dig än du tror.

Amazon gick nyligen ut och förbjöd Power Point till förmån för att använda berättelser i kommunikationen istället, och all forskning visar att när vi använder oss av bilder och historier så når vi så mycket lättare fram med vår kommunikation.

Det finns många tips på vad som är viktigt för att lyckas nå fram fram genom att använda sig av historier. Förra veckan reflekterade jag kring vikten av att vara sann med sin storytelling, efter ett uppmärksammat fall där en vinproducent inte varit det. Jag fick några kommentarer i sociala medier på det: 

”En riktigt bra story ska vara sann. Dock finns det tillfällen där storytelling kan just vara en berättelse som mer beskriver en känsla. Den är ju inte sann i sig, men den tillför något till förståelsen för varumärket. Bara inte kunder känner sig lurade utan faktiskt förstår att det är en känsla som skall beskrivas.” Patrik Koç Strömberg

”Storytelling som utmålar sig för att vara sann behöver också vara det. I de fall man vill beskriva en sensmoral eller viktiga paralleller, behöver man även uttrycka det med tydlighet för att undgå eventuella missförstånd.” Essy Dahlin

Men hur är man sann i sin kommunikation och samtidigt fängslande?

Det är lätt att jämföra sig och tro att man behöver ha varit med om något exceptionellt eller dramatiskt för att en historia ska vara värd att berätta. Vem är jag som inte har varit med om något speciellt, och inte är något speciellt? Thomas Järvheden tycker jag sätter orden på det så bra i sin låt ”Jag är inte ens CP”. Tänk inte att du inte har något att berätta. Försök istället att tänka utanför ramarna och koppla gärna historierna till mer vardagliga berättelser ur livet.

Här är några korta tips på hur du kan hitta din storytelling:

1. Vad är huvudbudskapet i din berättelse? Vad är slutpoängen? Det ska hänga ihop med syftet till att du berättar just det här. Vill du att dina deltagare ska börja göra något, tänka på ett annat sätt eller ändra en attityd?                                             

2. Fundera över vilka det är som ska ta emot berättelsen. Tänk då på att deltagarna, vi människor, är intresserade av just människor som är precis som vi. Vi tycker om att höra historier från vardagen och verkliga livet, såväl i det privata livet som på jobbet.

3. Vilka egna erfarenheter och insikter har du själv fått i din vardag som kan kopplas ihop med det budskap du vill få fram? Tänk på att dina vardagliga historier påminner om deltagarnas egna. Med vardagliga historier skapar du igenkänning och identifikation, vilket fångar intresse.

4. Historier finns överallt, varje dag. På jobbet, i affären och hemma. Anteckna upplevelser i vardagen som påverkar dig. En dag kanske du har användning för just den berättelsen.

Pin It on Pinterest

Share This