Fördelen med att vara moderator är att jag får jobba med så många olika områden, olika sammanhang och så många olika människor. Jag får ofta höra att jag borde kunna så mycket, eftersom jag jobbar med så många olika saker. Det är inte helt sant. Jag lär mig i och för sig lite om mycket, men framför allt fascineras och inspireras jag av alla duktiga människor som är experter på sina områden. Som de som är experter på e-handel och som jag hade förmånen att få träffa under årets mässa Online Marketing och E-handel som arrangerades i början av april i Kista.

Under mässan var det många olika värdefulla tips som kom fram. Bland annat dessa:

1. Se till att din sajt laddas snabbt. Att vi svenskar ligger långt fram när det gäller internetanvändande är inte något nytt. Men vi är också otåliga. Vi orkar inte vänta särskilt länge när vi kommer till en sida om den inte laddas tillräckligt snabbt. Om inte en sida laddas på två sekunder går vi vidare. Det betyder att ju långsammare en e-handelsplats är, desto mer pengar förlorar e-handlaren. Och det rör sig om mycket pengar. Flera av talarna återkom till just vikten av att sajten behöver vara snabb. Se till att den laddas snabbt, annars förlorar du både besökare och intäkter. Varje sekund är dyrbar.

2. Ha en tydlig omnichannelstrategi. En annan sak som återkom flera gånger var vikten av omnichannel, dvs att integrera sina fysiska och digitala försäljningskanaler med samma budskap och funktioner i alla kanaler. Kunden ska få samma upplevelse av bolaget, oavsett om mötet är i en fysisk eller digital butik. För att kunna ge dina besökare en bra upplevelse oavsett kanal behöver du en flexibel lösning där du snabbt och enkelt kan visa rätt budskap till rätt kunder vid rätt tillfälle. Mer om detta, och vad som är bra att tänka på när det gäller omnichannel, kan ni läsa här.

3. Se över logistiken. Något som också återkom flera gånger var vikten av att ha koll på e-handelslogistiken. Här finns det många fällor att undvika. Och det finns olika lösningar. Antingen har du lager själv, eller också hyr du det hos någon annan.

4. Väx med marknadsplatser. I USA, Kina, England och Tyskland sker idag merparten av onlinehandeln via marknadsplatser. Vi ser samma utveckling i Sverige, där kunderna efterfrågar en ”one-stop-shop” för att förenkla sin handel online. Granit är ett exempel på ett bolag som valde att etablera sin e-handelssatsning genom ett samarbete med Tradera.

5. Sälj till rätt kunder. Polisen uppskattar att antalet id-kapningar, identitetsintrång, i Sverige är 80.000/år, värdet är försiktigt räknat närmare 3 miljarder kronor. De id-stölder som görs ger bedragare möjlighet att lura e-handelsföretagen. Så se till att göra affärer med rätt kunder. Välj kunder som kan betala och undvik bedragare.”Gör så bra affärer som möjligt” är mottot för UC som menar att man med hjälp av egen data och extern information kan öka lönsamheten i sina e-handelsaffärer.

IMG_0521
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0511
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0501
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0505
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0499
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0489
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0491
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

 

Pin It on Pinterest

Share This