Såg en riktigt cool marknadsföring igår. Innovativ och smart, som både företaget och kunden vinner på. Kunden direkt. Därav detta inlägg. Jag tar bakgrunden först.

Blev förtvivlad häromdagen när det visade sig att min älskade iPad fått sig en smäll och inbuktning på ena sidan precis där ljudknapparna ligger. En irriterande symbol med ljudeffekter vägrade lämna skärmen. För övrigt fungerade den bra, men jag insåg att jag inte skulle palla att fortsätta använda den. Inte ens mina barn hade velat använda den för spel…

Ringde en av Stockholms mer, vad jag förstår, erkända reparatörer som snabbt sa att de inte kunde laga den eftersom iPad2 har så komplicerade bakstycken. Fick då tips om iphonereparation.se, bara tio minuters gångväg från kontoret. Ringde, fick ett trevligt bemötande, gick dit och lämnade min dyrgrip. Inte klokt vad man blir fäst vid dessa Apple-produkter!

Ett par timmar senare var den klar. Pyttesmå repor vittnar om att den inte är sprillans ny, i övrigt syns ingenting. Lättnaden total.

När jag skulle hämta min iPad igår så stod en skylt på deras receptionsdisk. “5% rabatt om du checkar in på Facebook. 10% rabatt om du bloggar om oss.” Jag lovade att blogga och fick direkt 10 % rabatt mot att jag nämnde min webbadress. Smart. Av mig. Ännu smartare av iphonereparation.se. De löste mitt problem snabbt och fick en nöjd kund. Sedan gjorde de mig ännu nöjdare genom att erbjuda mig ett lägre pris mot att jag gjorde dem en liten tjänst. Den jag gör just nu.

Sociala medier växer snabbt och bloggar är idag ett av de mest kraftfulla marknadsföringskanalerna. Det en person skriver och rekommenderar tror jag på, och köper gärna. Vare sig det är en produkt eller tjänst. Fler personer som skriver och länkar till ett företag ökar det företagets möjlighet att komma högre hos sökmotorerna. Ökad trafik till sajten ökar möjligheten till fler kunder.

Genom att iphonereparation.se ger en rabatt mot att kunden bloggar eller checkar in på Facebook, får de en massa synlighet. Jag gissar att de flesta som gör det dessutom är nöjda. Att jag både checkade in och bloggade gav dock inte 15% rabatt. Men ändå. Jag är supernöjd. Men gissa vem som är den stora vinnaren?

Pin It on Pinterest

Share This