Vilken fantastisk sommar vi har haft som gett så mycket energi.  Därför känns det helt ok att vara tillbaka på jobbet igen och ta tag i alla utmaningar som den här hösten bjuder på.

Säkert har du ett möte, konferens eller workshop som du är delaktig i under hösten. Hur gör du för att det ska bli det bästa möte du genomfört någonsin? Här kommer några viktiga tips:

Utgå från din publik
Utgå ifrån vilka som kommer till ditt möte. Vad har de för förväntningar? Vad har de för fördomar? Vad har de för kunskaper?

Om du börjar där har har du lättare att ta fram vilket budskap du ska förmedla och på vilket sätt det ska framföras. Fundera ett extra varv på vad som är det viktigaste att mötesdeltagarna tar med sig från mötet, och fokusera sedan på det.

Involvera din publik
De flesta av oss orkar inte sitta en hel dag och bara lyssna till andra som pratar. Vi vill vara engagerade och delaktiga. Det bästa sättet att få det du vill säga att fastna hos din publik är att göra dem delaktiga i själva framförandet. Det kan du göra på olika sätt. Allt ifrån att be din publik att ställa frågor till att använda interaktiva verktyg för att öka delaktigheten. Jag jobbar ofta med ett interaktivt verktyg (där deltagarna använder sin egen smart phone) där det både går att ställa mentometerfrågor och skriva egna fritextkommentarer. Det ökar delaktigheten, direktheten och trovärdigheten – och det blir alltid bra.

Slipa på presentationen
Ska du hålla en presentation, så slipa på den några varv till. Använder du power point så kapa antalet slides med minst en tredjedel. Tänk på att dina åhörare har svårt att både läsa på dina slides och lyssna på det du har att säga samtidigt, vilket gör att de ofta missar ditt budskap. Träna istället på att säga ditt budskap med eftertryck, och låt dina slides inte vara ditt manus utan bestå av bilder som gärna är personliga och understryker det du vill ha sagt.

Våga ta hjälp
Ibland kan det vara bra att få ett utifrånperspektiv, oavsett om det gäller hur du kan slipa på din presentationsteknik, vilket budskap du bör mejsla ut eller hur du kan lägga upp programmet på nästa konferens. Hör gärna av dig.

Pin It on Pinterest

Share This