Att det är viktigt med rätt energi för att orka är ingen hemlighet. Men hur gör vi för att få den energi vi behöver för att orka prestera det vi vill? Jag får ofta höra att jag ger så mycket energi när jag utbildar eller står på scen. Jag tycker om den feedbacken, för är det något jag önskar så är det att ge energi. Och jag har några tankar på hur vi kan maximera vår energi som jag skulle vilja dela med mig av.

Där jag befinner mig nu är det inte särskilt svårt att få en bra grund för en bra hälsa och mycket energi. Har förmånen att tillbringa 10 dagar i Maldiverna. Här finns alla möjligheter att plocka fantastiska sallader och nyttiga frukter från de fina bufféborden, att använda gymet, gå på yoga, snorkla, promenera runt den fina ön, eller att slappna av på en solstol och ge tankarna fritt spelrum och tid till reflektion… Möjligheterna är många och det är bara upp till mig att använda min tid på bästa sätt (uppenbarligen använder jag min tid till att skriva också, och just i en solstol med havet utanför känns det riktigt hälsosamt!).

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

Samtidigt kan ett sånt här ställe vara rena döden för hälsa. Att fylla tallrik efter tallrik med onyttig mat och sockerstinna desserter är verkligen inte svårt här. Att beställa ännu en drink eller en påse chips till eftermiddagsölen. Att inte röra sig mer än mellan solstolen och poolen.

Det är inte bara på en paradisö som denna vi står inför val. Även hemma i en hektisk och stressig vardag så har jag val. Jag kan välja att gå upp tidigt för att hinna med de morgonrutiner jag vet att jag mår bra av. Jag kan välja vad och hur mycket jag lägger på tallriken. Jag kan välja att inte jobba senare än 21.00 för att istället se till att få de timmars sömn som min kropp så väl behöver för att fungera.

Jag har under några år kämpat en del med en mage som trilskat. Det här har lett till att jag intresserat mig en hel del för hälsa och även om jag är mitt inne i en hälsoresa har jag hittat några verktyg som fungerar för mig, och som jag nu tänker utveckla ytterligare.

 

  1. Kosten
    Under de senaste åren har jag kommit fram till att jag fungerar mycket bättre om jag undviker vete och socker, vilket oftast men inte alltid varit så lätt. Efter att ha läst på ännu mer så kommer jag nu att ta nästa steg. Att i stor utsträckning undvika gluten, mejeri och socker – och istället satsa på gröna smoothies, mycket sallad och proteiner som bara ibland består av rött kött. Och mörk choklad när jag vill ha något till kaffet efter maten.
    Jag kommer dock inte att förbjuda något. Utan smaka på efterrätter när jag blir bjuden. Däremot är ett bra tips på restaurang att smaka en liten bit av grannens efterrätt, istället för att beställa en egen. Där tror jag dock att jag lär fortsätta med min favorit – mörk chokladtryffel. Och den vill jag helst inte dela med någon. 😉
    Hörde att en bra tumregel är 80/20. 80% nyttig mat, 20% kan vara det man unnar sig. Bra regel.

     

  2. Motionen
    Jag går upp vid 05.30-06.00 på vardagar och tar en Power Walk med min hund på mellan 30 och 60 minuter. Oftast själv, ibland med min promenadvän. När Annika är med går vi alltid en timme i rask fart. Och när jag har Walk-n-talk med min vän Chris så går vi på kvällarna, även då minst en timme. Så promenader är något jag verkligen gillar, framför allt nu då jag stukat en fot som långsamt blir bättre, men det lär nog dröja lite till innan jag kan jogga ett par gånger i veckan som jag gjorde förut.
    Utöver promenaderna så har jag ett kort på Sats. Ett kort som bitvis har varit ett dåligt samvete, men sedan min man också skaffade ett så går vi på ett styrketräningspass i veckan tillsammans. Mycket bra. Utöver det är min ambition att göra minst ett styrketräningspass till i veckan där.
    Sedan en superbra grej. Innan varje dusch göra ett antal benböj, armhävningar och situps. Tar bara ett par minuter men om det görs varje dag är min tro att det gör skillnad.

     

  3. Meditationen
    Det här är min stora utmaning. Trots att jag träffat så många som vittnar om hur de blivit mer effektiva och fokuserade med meditation, så har jag själv inte testat mer än några dagar i sträck och kan därför inte säga om det fungerar för mig eller inte. Men jag tror att det gör det. Att lära sig styra sina tankar och bli bättre på att fokusera. Att styra sin andning. Jag gör en del andningsövningar regelbundet, och det här är också något jag lär ut i min utbildning för de som känner stor nervositet inför att de ska framträda inför andra och som jag verkligen vet fungerar. Det sänker pulsen och stresshormonet kortisol. Så effektivt.

     

  4. Avkopplingen
    Min kanske allra sämsta gren, som jag ändå tycker att jag blir bättre på, successivt. Nu under semestern har jag läst flera böcker. Inte faktaböcker som jag har nytta av i mitt jobb, utan ren underhållningslitteratur. Det ska jag fortsätta med även under hösten. Att sätta mig en lördag eftermiddag med en god bok i soffan. Låta det bli en vana. Jag tror att det kommer att göra mig gott.

     

  5. Relationerna
    Det som verkligen ger mig energi är mina relationer. Jag gillar att ordna party för många människor och att gå på fester eller mingeltillställningar där jag träffar nya bekantskaper. Men det jag mer och mer upplever är att middagar med några få ger mycket mer. Det är då det går att få mer djupa och givande samtal. Och så länge vi är sex personer så kan vi hålla ett och samma samtal, men är det fler personer runt bordet är det så lätt att det blir flera separata samtal samtidigt. Så fram för fler middagar, bruncher, eller fikastunder för max sex personer – det ger energi. Blir det fler är det helt ok, det kan definitivt vara givande det med. Det viktiga är att lyckas fokusera på de andra personerna, att lyssna och vara nyfiken – det finns så mycket att lära sig i relationen med andra.

     

  6. Inställningen
    Så mycket i livet handlar om inställning och mindset. Om glaset är halvfullt eller halvtomt. Och det gäller alla områden i livet som ger eller tar energi. Hur jag väljer att se på och hantera de situationer som uppkommer. Samma situation kan ses från olika vinklar. Som vädret. Det kan jag inte påverka. Men jag kan påverka min inställning till det. Och det gäller i princip allt. Det jag har märkt är att det är så mycket trevligare och mer energigivande att ha en positiv inställning. Det i sig ger energi – och min övertygelse är att det också ger en bättre hälsa.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

Pin It on Pinterest

Share This