Bevakningen av Håkan Juholt har varit minst sagt massiv. Sedan den 1 oktober har det skrivits 16 259 artiklar om honom i svenska medier på nätet. Det är 68 procent fler än om statsminister Fredrik Reinfeldt. Det visar en undersökning av Cision. Var femte artikel sedan oktober har handlat om hans ev avgång. Bara den senaste veckan har 3000 artiklar skrivits om Juholt.

Ett mediedrev? Det vill inte Cision kommentera men konstaterar att han inte har varit hjälpt av publiciteten. Annars brukar man ju säga att all publicitet är god publicitet så länge namnet är rättstavat. Det tycker nog inte Håkan. Kanske därför han valde att i helgen bara ge en enda intervju, till Östran. Nu hoppas han bli något som den nya ledningen för Socialdemokraterna har nytta av.

Det har under hösten varit väldigt lätt att skapa sig en bild av Håkan Juholt, och väldigt lätt att begära hans avgång. Han har ju varit allt annat än osynlig, och media har haft en rätt så enad bild om hans lämplighet som partiordförande, vilket såklart påverkar hur min bild blir.

Den person som tar över efter Juholt får en på många sätt tacksam roll. Det är bättre att ta över en roll där företrädaren inte lyckats istället för att bli jämförd med en tidigare lysande person. Och om den nya partiordföranden inte har några lik i garderoben blir den förhoppningsvis väl hanterad av media. Men om det finns den minsta skråma, p-bot eller ekonomisk förseelse bör personen tacka nej. Annars kommer ett mediedrev på posten. Och det är bra. Man ska inte göra fel saker. Inte som en så tydlig förebild.

Så det är bara att önska Håkan lycka till och hoppas att det kommer en efterträdare som är lika intressant, men som kanske kan fokusera mer på politiken. I alla fall i det som skrivs i media.

Pin It on Pinterest

Share This