Det här med kommunikation är svårt och samtidigt så otroligt intressant. För det går så fort. Det samhälle vi lever i fortsätter att förändras i en rasande takt. Det är som att man vill ropa: “Stopp!!! Jag hänger inte med! Ge mig lite andrum! Bara en liten stund…” Men utvecklingen väntar inte. Den rusar på.

Igår umgicks jag en hel dag med ett gäng vd:ar i olika branscher. I Executive program, en vd-utbildning som arrangeras av Executive People, undervisade jag i just Kommunikation och Retorik. Frågorna handlade om allt ifrån hur man ska jobba för att involvera medarbetarna, hur man ska agera när det händer en kris och vad man kan göra när media knackar på dörren. Många intressanta samtal och insikter om att det finns mycket att göra, och så mycket man behöver kunna som vd.

En av de frågor vi pratade rätt mycket om var hur man som företagare ska selektera vilka kanaler man ska satsa på och vad man ska säga där för att verkligen nå fram. Det finns inte något enkelt svar. För det skiljer sig åt beroende på vad du erbjuder och vart din målgrupp befinner sig. Det enda rätta är att göra sin hemläxa, och göra det enkelt. I alla fall till att börja med så att man kommer igång. Och sedan testa. De sociala medierna är ju perfekta plattformar för att testa och göra om, eftersom kostnaden är så låg. För även om jag själv inte är överförtjust i exempelvis Facebook, så kanske det är just där min målgrupp är. Och då kan det ju vara smart om jag också är där, öppnar upp för en dialog, och göra det riktigt bra.

Pin It on Pinterest

Share This