”Vad gör jag om jag har 20 sura gubbar i publiken?”

Frågan kom under en föreläsning häromveckan. Många skrattade igenkännande och nästan lite förläget. Situationen är inte ovanlig. Många har upplevt det. I det här fallet en kvinna. Hur gör du när du vill övertyga en publik som inte på något sätt visar att den vill ta till sig det du vill förmedla?

All form av kommunikation är en relation. Det finns en sändare och mottagare och hur väl kommunikationen lyckas beror på förhållandet mellan de två. Förenklat men så är det. Samma sak gäller när du vill presentera något för en publik, stor eller liten. Det handlar inte bara om dig om du ska lyckas nå fram, utan även på publikens vilja att ta till sig det du ska säga. Det går mycket lättare om publiken visar med nyfikna och glada ansiktsuttryck som du kan hämta energi ifrån. Men en publik kan vara skeptisk och verkligen visa det. Hur gör du då?

Om du vet att du ska träffa 20 gubbar som kan vara sura, så:

  • Ta med fakta och siffror, gärna skriftligt, som stärker dina argument.
  • Förbered svar på alla tänkbara invändningar de kan ha. Vet du om att de har specifika invändningar så ta med svar på det i presentationen så att du ”dödar” de argumenten.
  • Träna på din presentation flera gånger högt innan. Gärna för någon annan så att du konstruerar en så verklig situation som möjligt. Att du har hört dig själv framföra presentationen och hur orden känns i din mun, gör dig mycket säkrare.
  • Om de nonchalerar och tittar bort eller avbryter dig, så är det en form av härskarteknik – då kan du ta kommandot och säga att ”nu är det jag som har ordet och jag förväntar mig er uppmärksamhet”.
  • Tänk positiva tankar om din presentation och om situationen. Att det är en utmaning att stå där framför dem, och att du gillar utmaningar! Det kan smitta av sig och göra att de ser mindre sura ut. Var positiv i stunden, även om det är svårt.

Samma förhållningssätt är tillämpbart på sura tanter eller nonchalanta tonåringar.

Tänk också på att även om din publik ser sur och skeptisk ut, så är det inte alls säkert att den är det. Många av oss vet inte om hur vi ser ut när vi lyssnar, och uppfattas sura bara för att vi har ett neutralt kroppsspråk när vi är publik.

Therese Lundstedt är VD för Aktieinvest och fick för fyra år sedan uppgiften att modernisera och digitalisera den 50-år gamla nätmäklaren. Här nedan berättar hon hur hon gjorde för att övertyga sina skeptiker.

Pin It on Pinterest

Share This