Det har alltid varit viktigt. Att ha förmågan att kunna känna av vad som gäller framåt, för att lyckas. Att vara lite bättre än sina konkurrenter. Du behöver inte vara först, bara du är bättre. En inte helt lätt utmaning… Steel with pride: Att se vad andra gör, att ta intryck av andra, för att på så sätt skapa sin agenda. Att göra som man alltid har gjort kan dessvärre bli ett så kallat “Kodak-moment” – man är så nöjd och glad över sin marknadsledande position att man inte märker när det digitala förändrar spelplanen så att man själv hamnar på läktaren, om man ens får sitta där.

Under The Sales Conference idag samlades nästan 700 personer för att inspireras och diskutera Framtidens försäljning inom komplex B2B-försäljning. Den enda dagen på året då man får hjälp att titta in i framtiden och förbereda sig på en del av det som kommer. Och det var riktigt bra talare i år: Magnus Lindkvist, Sara Öhrvall och Henrik Larsson-Boman fullkomligt briljerade på scen.

Vi vet inte mycket om framtiden. Det vi tror att  vi vet är att den blir mer och mer digital. Sociala nätverk genererar hälften av alla nya leads inom B2B. SEO genererar mer än hälften av alla leads och e-post 77%. Videomarknadsföring för B2B ökar enormt. Förståeligt, eftersom nästan hälften av b2b-köpare tar del av video online för att utvärdera tjänster och produkter.

Vi förändrar ständigt vårt sätt att agera, att sälja. Cold Calls kan vara på utdöende, till förmån för Social selling. Robotar kommer, ny teknologi möjliggör nya säljkanaler och säljbeteenden. Idag har vi fått insyn i många nya trender och förhållningssätt som det är bäst att hålla koll på fraöver.

Och ändå, trots att vi fått insyn i en hel del, så kanske den största insikten är att vi inte vet mycket om vad som kommer. Men att det är både en intressant och spännande utvecklingen vi har förmånen att vara mitt i. Så det är bäst att “stay tuned”.

IMG_4701
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
IMG_0795
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
Skärmklipp 2016-11-22 12.38.27
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn
Skärmklipp 2016-11-22 21.27.29
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

Pin It on Pinterest

Share This