Det är sällan man hör en riktigt bra presentation. Efter mina kurser i presentationsteknik för ABB är jag ännu mer insnöad i hur en presentation ska göras. Lite mer nördig än vanligt. Därför var frukostseminariet på Swilkenbridge Group en fröjd. Kultur och kommersialism – går det att förena? Var temat. Och Jan Broman, grundare av Fotografiska, gav en presentation helt enligt det sätt jag förespråkar men som är så ofantligt svårt för de flesta av oss att genomföra.

Med en stor bild på varje powerpoint slide (fast förmodligen använde han Appels verktyg Keynote, som han elegant styrde från sin iPad där han både har fjärrkontrollen och manuset) och med bara ett eller ett fåtal ord förstärkte bilderna det han ville säga. Och han har ju ett rätt stort bildbibliotek att ta av. Men ändå. Han gjorde det. Och han gjorde det snyggt.

Jan Broman fick mig att vilja gå till Fotografiska redan den här veckan eftersom jag ännu inte har varit där. Fast de har ju bara haft öppet ett och ett halvt år i och för sig. Trots den korta tiden är de redan betydligt större, med 40% fler betalande besökare, än Moderna Museet. Rätt så bra jobbat.

Hur förenar man något så heligt som konst med ett lönsamt affärstänk, utan att förlora den konstnärliga själen?

Jan och hans bror verkar redan ha lyckats. Med aktuella världskända fotografer, nattklubb, after work och restaurang. I en härlig blandning. Nu vill de bli störst i världen. De är snart där.

Pin It on Pinterest

Share This