Ett vanligt fel många företag gör är att de vill vara bäst på allt och vara allt för alla. Resultatet blir oftast halvdant. För vem kan vara bäst på allt i sin bransch?

Jag glömmer aldrig orden min lärare sa till mig en dag för tjugo år sen. Jag gick min radiojournalistutbildning då och gillade verkligen det jag gjorde även om jag kanske inte enbart såg en framtid inom media. Han sa:
“Anna, du är bra på mycket. Men du är inte riktigt bra på nåt”.

När jag efteråt har berättat om det, så har många tyckt att han var elak. Jag ser det inte så, och gjorde det inte då heller. För han hade ju rätt. Jag var rätt bra på mycket, och tror fortfarande att jag har rätt bra koll på en hel del, men jag är inte specialisten och stjärnan inom ett specifikt område. Fördelen med att vara bra på mycket är om ens roll kräver att man har koll på många olika saker, behöver överblick och struktur, se strategier och sammanhang. Nackdelen kan kanske vara om man exempelvis vill försörja sig som föreläsare (eftersom det breda fokuset inte ger tid att förkovra sig tillräckligt inom ett specifikt område för att bli “the xxx” inom just det).

Jag har sett stora fördelar med det breda synsättet och gör det än idag. Men det finns också en fara. En fara att som företagare vilja göra allt och vara allt för alla, istället för att fokusera på de verkliga styrkorna och bli ännu bättre på det. Ibland kallar man det för positionering – att visa på det unika istället för att bara bli en i mängden. Men hjälper det?

Det är ju bara att gå till sig själv. Företag som vågar välja bort för att bli riktigt bra på något specifikt, blir också tydligare. Och som köpare väljer jag oftast ett sånt bolag. Det är en konst att kunna beskriva sin position, men när man väl har gjort det så kommer man både att vägleda sig själv i sina framtida val och även vägleda sina kunder och potentiella kunder. Man har lättare att bli Top of mind och vald. Och det (tadaaaa!) ger:
mindre spill i marknadsföring + en mer träffsäker försäljning = en bättre lönsamhet.

Lätt som en plätt. Eller?

Min utmaning är att välja bort. På mitt företag BellaCom har vi påbörjat den resan. Och tagit den en bit längre idag. Mot en tydligare position, där vi inte är allt för alla. Men där vi kommer att bli bäst på vårt utvalda område till vår utvalda målgrupp. Vår position. Vänta bara.

Pin It on Pinterest

Share This