Sitter och förbereder två av de konferenser jag ska vara moderator på närmsta veckorna. Båda handlar delvis om sociala medier och hur vi kan använda detta på ett ännu mer effektivt sätt. Googlar mitt egna namn för att se hur många träffar jag får. Det är några stycken. Och så hittade jag en nyhet om mig själv som jag inte sett förut, just att jag ska vara moderator på Kommits i Karlstad nästa vecka. Hittade också lite annat smått och hyfsat gott, och inser att Google vet allt. Google har koll. Mer koll än vad jag önskar?

Jag har missat dokumentären “Du är googlad” som SVT nyligen visade. Borde se den innan de tar bort den. Funderar lite på allt jag lägger upp på nätet, och även om jag inte är en av de flitiga bloggarna som delar allt personligt och privat i det offentliga rummet, så är det en del som hamnar där, delvis genom de sociala mediekanalerna. Mycket som aldrig kommer att kunna tvättas bort. Viktigt att fundera några varv extra på vad detta betyder för mig och vilket förhållningssätt jag ska ha.

Min grundinställning är positiv. Det har den alltid varit, och jag hoppas att den kommer förbli det (livet blir så mycket trevligare på det sättet). Men jag vill inte dela allt, inte hela tiden. Jag vill ha koll. Men förmodligen har jag tappat den för länge sedan. Och förmodligen kommer jag aldrig att helt kunna styra vad som skrivs och visas, även om jag kan påverka det i hög grad. Google ser mig. Google ser dig. Utnyttja de starka krafter som finns på nätet, så att bilden blir positiv, och effekten påtaglig. För rätt använd är marknadsföringen via sociala medier enorm. Och den kommer att öka.

Inga större vinstpengar på den trendspaningen.

Pin It on Pinterest

Share This