För några år sedan tyckte jag att jag tillbringade alldeles för mycket tid på Arlanda. Då spenderade jag cirka 18 timmar i veckan på att pendla från Luleå, där jag bodde då, till mitt jobb som marknadschef på Capgemini här i Stockholm. Idag bor jag i Stockholm och tycker att jag tillbringar alldeles för lite tid på Arlanda. Det tycker mina döttrar också, som gärna skulle se att jag shoppade till dem på den enda Victoria Secret-butiken vi har i Sverige, den på Terminal 5.

Arlandaregionen växer snabbare.

Det var temat för det seminarium jag var moderator på i fredags. Det handlade om Arlandaregionen, från Stockholm till Uppsala. Planerna för området är enorma. Och riktigt coola. Vdn för Airport City, Kristina Alvendal, berättade att visionen för flygplatsstaden är att den ska bli världens första hållbarhetscertifierade flygplatsstad. Häftig vision.

Men. Det finns en bullerproblematik som sätter käppar i hjulet. Läs mer om den här. Om man inte kan komma överens om hur man löser det buller som vissa i Upplands Väsby känner av bana 3s flygningar, så kan trafiken komma att minska radikalt. Det vore olyckligt för hela Arlandas och flygplatsstadens framtid. Under paneldebatten var det stundtals häftiga diskussioner kring just detta. Samtidigt var alla överens om att det viktigaste för att lyckas med alla högtflygande planer är förmågan att samarbeta. Får se hur lång tid det tar innan de kommer överens. Helt klart är att Arlandaregionen kommer att stå i fokus framöver.

Camilla Zedendal, vd Destination Sigtuna, och Anna Bellman moderator
  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest
  • reddit
  • LinkedIn

Camilla Zedendal, vd Destination Sigtuna med Anna Bellman

Om exploateringen av området sköts rätt så kommer det attrahera många företag vilket ger många nya arbeten. Idag arbetar 17000 personer i Arlandaområdet, målet är 50000 år 2030. Bara 16 år kvar dit. Ett par av panelmedlemmarna uppmanar staten att smörja tillväxtmotorn Arlanda i en debattartikel i Dagens Samhälle som publicerades samma dag som seminariet.

Visste du att det började redan 1943. Det var då man tillsatte en utredning för att se hur Bromma flygplats kunde kompletteras, eftersom det fanns planer på att starta flyglinjer till Nordamerika, vilket Brommas banor var för korta för. Så man byggde flygplatsen Halmsjön, som idag är bana 2:s taxibana på Arlanda. Men med öknamnet Puckelbanan blev banan inte så använd, så det startades nya utredningar, ännu fler utredningar, som resulterade i att det bästa ändå var att förlägga den nya flygplatsen just här. 1960 öppnades Arlanda för trafik. Ett par år senare invigdes Stockholm Arlanda Flygplats som då fått en utrikeshall, och den första kändisen som flög från Arlanda till USA var Greta Garbo. Lite kuriosa så här på måndag morgon.

 

 

Pin It on Pinterest

Share This