Hur du använder PowerPoint på rätt sätt

 

När du ska göra en presentation, börjar du då med att göra dina PowerPoint-bilder? Det är alltför vanligt att vi tror att en presentation är lika med PowerPoint, men glöm inte bort att det är du som är viktigast för din presentation, inte dina slides!

Om du ändå känner att du vill ha stöd av PowerPoint i din presentation glöm då inte att ppt ska förstärka ditt budskap – inte förmedla det självständigt.

Tips för PowerPoint

  1. Max 6 punkter
  2. Mer bild än text
  3. Ett budskap per slide
  4. Nyckelord – inte meningar
  5. Skriva stort och rent
  6. Mörk bagrund

 

Det är lätt att göra misstaget att använda vit bakgrund med massor av information på varje bild. Istället skulle jag rekommendera att använda svart bakgrund som är betydligt mer behagligt för ögat, samtidigt som det har fördelen att du kan gå framför projektorduken utan att bli konstigt upplyst av det vita skenet. Se också till att använda sparsamt med text och inte för små bokstäver. Alltså mer bild än text och bara ett budskap per bild.

 

Svart bakgrund och tydligt typsnitt gör din PowerPoint presentation tydligare för ögat.

 

För att det ska gå snabbt för din publik att ta till sig din nya bild utan att förlora koncentrationen på dig, använd då maximalt 6 punkter. Långa meningar, citat och hänvisningar behövs nästan aldrig. Därför är det viktigt att man använder sig av PowerPoint på rätt sätt.

Använd PowerPoint rätt

  1. Slutkontroll: – stavfel är oproffsigt
  2. Be inte om ursäkt för dåliga bilder – ta bort dem!
  3. Vänd inte åhörarna ryggen
  4. Använda B för att “blacka”
  5. Laserpekare? Felgjord bild
  6. Öva

 

Summerande: Om du kommer använda bilder, äg innehållet i kroppen så att du kan prata fritt. Publiken ska inte behöva läsa för komplexa slides. Vi tror inte på perfekta presentationer. Vi tror på äkta personer.

Här kan du läsa resten av mina tips inför din presentation!

Storytelling – 4 tips som bygger din historia

Den som har förmågan att berätta en historia som väcker intresse och gärna fängslar har betydligt lättare att nå fram med sitt budskap. Riktigt bra storytelling ska vara kort, enkel och stark. Rekommendationen är aldrig mer än en halv A4-sida. I handboken The Astonishing Power of Story, menar författaren Justin Cohen att en berättelse kan läggas upp i fyra steg:

1. Drivkraft – I varje berättelse finns någon som vill något. Vem är din huvudperson och vad vill hen?

2. Motstånd – Vad är det för hinder som huvudpersonen måste komma över för att få det hen vill ha? Finns det någon konflikt? Hur agerar huvudpersonen?

3. Upplösning – Huvudpersonen kan få en insikt som löser problemet.

4. Slutpoäng – Här trummar du in sensmoralen i din berättelse. Ett effektfullt sätt att bygga din presentation kan vara att börja med att berätta första delen av din story i början av presentationen, för att sedan knyta an till den i slutet och där ge slutpoängen.

När du lyckas skapa en nyfikenhet får du publikens uppmärksamhet. Att du dessutom knyter ihop säcken på slutet med din story visar att du har en genomtänkt strategi med din presentation, där du har ansträngt dig och gör presentationen riktigt professionellt.

Detta är en av de inspirationsbloggar jag delar för att ge tips och verktyg på hur du kan ta din scen med större lust och trygghet, så att du verkligen når fram till din publik.

 

Årets Ruter Dam: om NetonNets framfart och om att få alla ombord

 

Att leda i en snabbt föränderlig värld och få med sig alla på tåget är långt ifrån en enkel resa. Därför är det viktigt att lära av de som lyckats. Susanne Ehnbåge, vd för NetOnNet, är en av de kvinnliga ledare jag vill lyfta fram lite extra som en riktigt inspirerande förebild för både kvinnor och män när det kommer till ledarskap i förändring.

Susanne menar att det måste finnas en synergi mellan att ha en spåkula för de närmaste 5 åren och agera extremt snabbfotat när det händer saker. Hon poängterar vikten av att ha med sig ledare som har förmåga att motivera medarbetare som i förändringens vindar kanske funderar på “vad ska hända med mig nu”?

Här är Susannes 3 snabba tips om ledarskap:

* Var tydlig – Ha korta och snabba vägar kring information. Lämna dörren öppen för att kliva av eller på.

* Ge stort ansvar – Delegera mandat till ledare som medarbetarna har förtroende för.

* Bygg gemenskap – Var inspirerande om vart bolaget är på väg och involvera alla i hur det ska gå till att ta sig dit. Vi-andan är viktig.

Jag hade förmånen att samtala med Susanne under en halvtimme på DCongress konferensen.

 

Här är hela intervjun http://bit.ly/2FBZ0js

Du kan även läsa mer på https://dcongress.se/

 

Att leda i förändring är något som Susanne Ehnbåge vet allting om.

Framstående pedagoger hyllas på Pedagoggalan Huddinge 2017… Med all rätt!

 

 

Vilken energi! Vilken boost! Vilken förmån att få leda Pedagoggalan!

Redan innan jag gick på scen var taket nära att lyfta. Det är sällan jag möter ett engagemang och entusiasm som liknar det som fyllde aulan i Huddinge under Pedagoggalan.

När någon vann var det som att flera andra också vann. Så stor glädje över andras nomineringar och vinster. Och jag tänker att vi har så mycket att lära av det. Glädjen över att glädjas med andra. Att vara generös när andra lyckas. Så enkelt. Så effektivt.

Huddinge kommun belönar varje år de pedagoger som har utvecklat verksamheten på en förskola eller skola. I år fick sex vinnare pris, Dels Årets pedagog som är indelad i kategorierna förskola, grundskola och gymnasieskola/vuxenutbildning. Sedan gick ett pris till Årets chef och ett pris i entreprenörskap – för förmågan att koppla skola och näringsliv närmare varandra.

Du kan läsa mer om pedagoggalan 2017 och se alla vinnare här.

 

Foto: Petra Käck

 

 

 

 

Amanda Carlöf, vinnare av Årets pedagog-Grundskolan på Pedagoggalan 2017. Lyckan var total på Pedagoggalan 2017 i Huddinge. Vinnare på scen vid Pedagoggalan 2017.

12 Talares Tankar Om Kommunikation

Nu är den här! Boken med konkreta råd och tips om hur du blir bättre på att kommunicera, även det du absolut inte vill. För en ledare, säljare eller för vem-som-helst handlar vardagen ofta om att kommunicera det man inte vill eller känner för.

Det är en ära att få dela med mig av mina tankar tillsammans med Anna Almberg, Antoni Lacinai, David Phillips, Inger Hansson, Johan Appel, Johan Dahl, Jon Forssell, Lena Skogholm, My Gross, Patrik Nordkvist och Sofia Karlsson, i boken 12 talares tankar om kommunikation.

Du hittar den antingen via hemsidan eller på Adlibris där dem också går att få som e-bok.

 

Här kommer några tips på hur du kan förbättra din kommunikation, även om du inte brinner för ditt budskap initialt:

Våga vara personlig

När du ska göra en företagspresentation som någon annan gjort, inled exempelvis med något du varit med om som har med ditt jobb att göra, hur länge du jobbat i organisationen, vilka fördelar du har upplevt osv. Då kommer resten av din presentation att upplevas personlig och trovärdig för den som lyssnar!

Var inte en robot

Om du ska hålla en presentation med ett mer negativt budskap, kanske att din organisation behöver skära ner och säga upp personal, visa känslor och berätta att du tycker att det är tufft och att du känner med alla som är drabbade. När du vågar säga att du tycker att det är svårt, men att ledningen bedömer att detta är den enda vägen framåt, blir det mer trovärdigt även om det är ett mycket svårt budskap.

Ta hjälp av andra

Brainstorma med kollegor om innehåll och upplägg. Det är så mycket lättare att få ett budskap trovärdigt om du går igenom olika möjligheter med andra som kan utmaningarna och verksamheten, de kan se saker som du själv inte ser. Precis som i de flesta sammanhang är flera personer starkare än en.

Det här var bara några av alla tips på hur du kan lära dig kommunicera på topp när du träffar en kund, kollega eller en medmänniska.

Vill du ha fler tips? Du kan beställa boken, via min hemsida och få den signerad av mig, eller här!

 

#addher skapade delaktighet för jämställdhet i IT-branschen

Det är Internationella kvinnodagen och vi kan återigen konstatera att det finns mycket kvar att göra innan vi kan pusta ut. För det är inte balans. Det är inte jämställt. Det händer inte mycket.

Igår var det världspremiär. #addher, Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen, samlade 200 personer på Fotografiska i Stockholm och knöt ihop via videolänk med ytterligare 700 personer på 15 orter över i hela landet. Totalt 900 personer samlades för att gemensamt få inspiration men framför allt få konkreta tips på vad som kan göras för att attrahera kvinnor till alla roller och positioner i branschen. Endast en av fem personer i IT-branschen är kvinnor. De som finns behöver synas mer dels för att attrahera fler kvinnor, dels för att kunna ta plats på alla roller och positioner.

Att leda ett möte när alla är i samma lokal är en sak. Men hur gör du för att skapa delaktighet när majoriteten befinner sig på andra orter? Hela eventet sändes så att de som satt i andra lokaler var med och såg allt. Sedan använde vi ett interaktivt verktyg där alla kunde dels svara på frågor och dels ställa frågor till talarna och panelen på scen, och sedan också ge sina bästa tips och rösta på vilka tips som är viktigast att gå vidare med. Totalt kom det in 241 konkreta tips till hur kvinnor i IT-branschen kan ges och ta mer plats. #addher var inte bara snack utan också konkreta åtgärder. En var att lyfta fram kvinnliga förebilder. En annan att inte acceptera negativ jargong.

Det är det, viljan att verkligen vilja göra något, som gör att jag tror att #addher kan vara med och bidra till en skillnad för gender balance i IT-branschen, på riktigt.

#addher (tidigare känt som winIT) är ett nätverk för IT-kvinnor som initierats och drivs av Sogeti med Therese Sinter som driver.

 

Det sitter i detaljerna, men framför allt i känslan – grattis Björn Frantzén

Återigen är det bevisat. Det sitter i detaljerna. I förberedelserna. I omtänksamheten. I känslan. Kanske framför allt i det sistnämnda.

Att Björn Franzén får Sveriges första tre stjärnor genom tiderna av Guide Michelin är så välförtjänt. I höstas hade jag förmånen att besöka ett par andra stjärnkrogar i Bilbao och San Sebastian, två av dem med tre stjärnor (varav Azurmendi var en riktig höjdare medan Akelarre inte riktigt nådde upp till förväntningarna). När jag sedan besökte Restaurang Frantzén var förväntningarna höga med tanke på hur mycket han satsat. Men han slog dem. Med råge. Vi började äta vid 19.30 och gick inte hem förrän närmare 02.00. En helkväll kan man kalla det.

Vad var det då som var så speciellt?

Förutom att allt var så otroligt genomtänkt och gott, så var det känslan. Från första sippen på champagnen, hur vi fick veta allt om kvällens råvaror, till att rätt efter rätt efter rätt har sin plats – och även om vi var proppmätta så var den avslutande kardemummabullen välkommen (i alla fall för den i sällskapet som åt upp nästan allt).

Och jag tänker att det här gäller så mycket annat i livet än mat. Vad vi än vill lyckas med. Det sitter ofta i detaljerna. Alla träningstimmar och förberedelser som banar väg för OS-medalj, alla träningstimmar och förberedelser för vilka som sitter i publiken som banar väg för en presentation som lyckas nå fram… Men det handlar också om rätt känsla. Att veta när man ska leverera vad. För mesta möjliga upplevelse.

Grattis Björn Frantzén för tre välförtjänta stjärnor.

Det blir äventyr med Eventyr

Du går upp på scen och trots att du kollade tekniken innan, så fungerar det inte när du ska dra igång. Mardröm? Ja, eller också en dag på jobbet som bara är att hantera. Det är inte säkert att det behöver bli sämre.

Inledde dagen med frukostföreläsning hos en av mina favoritsamarbetspartners – eventbyrån Eventyr, som jag ofta jobbar med (senast i helgen då jag modererade ÅF:s globala chefskonferens som Eventyr arrangerade så framgångsrikt).  Var på plats i Teaterskeppet i god tid i morse och kollade så att allt fungerade som det skulle och att min presentation “Släpp retoriken – fokusera på publiken” visades på det sätt som var tänkt på skärmen. Inga problem. Inte just då.

Men efter det att Kristoffer Schjött-Qvist hade presenterat mig och min dator skulle kopplas in, så var det rena rama flipperspelet på skärmen. Teknikstrul och det interaktiva verktyg jag använder mig av syntes inte heller det på skärmen. Tur att jag hade min iPad så att jag ändå kunde köra de mer känsliga frågorna digitalt, och tur att jag hade en publik som var med på noterna och väldigt aktiva både analogt och digitalt.

Det är lätt att bli stressad när det inte går som man tänkt. Och jag erkänner. Inledningen på min presentation blev inte så skarp som jag önskat, inte fortsättningen heller… Eller också blev de helt okej. För det kan strula ibland, men om man kan sitt innehåll så går det att köra ändå. Publiken tror inte på dig mer för att du är perfekt eller gör en perfekt presentation. Sedan behöver det ju inte strula lika mycket som imorse för att budskapet ska bli trovärdigt, men det behöver inte bara vara en nackdel.

Oavsett vad så tänker jag köpa en ny dator. Och en ny adapter. Äntligen har jag fått en ursäkt. 🙂

Kristoffer Schjött-Qqvist hänvisade till min bokrelease när han introducerade mig idag. En bokrelease där han utnämnde boken till “Årets julklapp”.

 

Vad du än ska säga så bör du kunna sammanfatta det kort – helst i bara en mening.

Petter Stordalen är tydlig i sitt budskap “Culture is king”

 

Teaterskeppet. En mysig men inte helt optimal salong, då man är långt ifrån de som sitter längst bort i lokalen.

 

 

Stordalen, guldklänning och misslyckade medarbetare

Ömsomt viskande, ömsomt skrikande. När Petter Stordalen med alla känslor involverade proklamerar att Culture is King, och att det är en ren investering att betala 40 miljoner kronor för en konferens (som han räknar hem i minskad sjukfrånvaro och betydligt mer nöjda medarbetare) så är det få som tvivlar. Förmodligen ingen. För Petter är övertygande på riktigt, och han har gripande exempel på hur och vad Choice Hotels gör för att sätta personalen och kulturen främst. Resultaten talar ju, som man säger, för sig själva.

Hélène Barnekow, Telias Sverigechef, är lika inspirerande och övertygande hon. Om än inte lika skrikande. Att vända ett så att säga “mossigt” bolag som Telia kräver sitt ledarskap, och sin kundbesatthet. Hélène visade hur systematiskt de jobbat, hur transparent hon är som ledare, och förklarade att de kommit en bra bit på väg – men att de har en lång väg kvar. När en i publiken anonymt via det interaktiva verktyget sa att hen inte alls såg Telia som kundfokuserade så svarade Hélène direkt att hon gärna ville prata med den som ställt frågan i pausen för att veta mer. Tydligt att hon vill förändring. Och på frågan om vilket råd hon vill ge till yngre ledare sa hon snabbt “Lyssna inte för mycket på oss som är äldre”.

Det var en både intressant och intensiv kväll 16 november då Årets vd i fyra olika kategorier utsågs. Jag hade förmånen att moderera galan för sjätte året i rad, den här gången med den både ytterst kompetente och härlige vd:n på Företagarna Günther Mårder. Och den här gången bytte vi om till guldklänning och guldväst inför prisutdelningen. Vissa dagar på jobbet är helt klart lite mer flärdfulla än andra.

Många av talarna och pristagarna betonade vikten av att låta medarbetare misslyckas. Och det pratar ledare ofta om. Men så kom förra årets vinnare av Årets vd Stora företag, Erik Ringertz på Netlight, och sa (innan han skulle lämna över priset till årets pristagare) att han inte alls tycker att vi ska låta medarbetare misslyckas. Vi ska däremot låta medarbetare lyckas. Finnas där och stötta så att de får alla möjligheter att lyckas. Tala om att se på samma sak från en annan betydligt mer positiv vinkel. Förmodligen är det fler medarbetare som lyckas med det synsättet. Och kanske bidrar det till att vd:n får priset Året vd.

 

Moderator med Günther Mårder

Ett försök att ta en snygg publikselfie

Övertygande Petter Stordalen

“Frågor på det?” Ingen i publiken hade någon följdfråga på Petters budskap… 😉

Hélène Barnekow – besatt av kundbesatthet

Cool lokal på coola hotell At Six. Det blir så bra med en riktigt bred duk.

 

Panel med Lisa Lindström, vd Doberman, Johan Skarborg, koncernchef Academic Work och Lisa Gunnarsson, Nordenchef LinkedIn

 

Årets unga VD – Joachim Lindström Ideal of Sweden AB

Årets VD Små företag – Katarina Walter Antrop AB

Årets VD Mellanstora företag – Katarina Sjögren Petrini Ticket Leisure Travel AB

Årets VD Stora företag – Ola Serneke Serneke Group AB

Erik Ringertz, Netlight. Årets VD Stora företag 2016

Alla vinnare, tillsammans med Eventdrottningen Anna Hermes, en moderator i guldklänning  och Lärargalans fantastiska initiativtagare Beata Kull

Välj din partner

Ett bra råd inte bara för privatlivet. På de två senaste konferenser jag har haft förmånen att moderera, TeliaIOTSymposium i måndags och RadarSummit igår, så var budskapet detsamma. För de som vill lyckas i denna snabbt föränderliga och disruptiva värld så gäller det att kroka arm med andra som kompletterar dig. Aldrig har det varit mer tydligt att varken människor eller verksamheter inte är starka ensamma.

Radar presenterade The Perfect Storm, deras nya rapport som handlar om att IT-ekosystemet står inför en disruptiv förändring, som är större än vi någonsin har sett. Just det här kommer bland annat innebära att en tredjedel av IT-leverantörerna kommer att slås ut inom 24 månader. Radar och andra analysföretag har under flera års tid förutspått Den perfekta stormen. Nu finns alla förutsättningar på plats och man kan med lokal fakta och ny forskning för första gången ge en tydlig bild av stormens innehåll, riktning och när den kommer att inträffa.

Det finns all anledning att kroka arm med rätt personer och företag för att få ett lyckligt liv framåt.

Han har publikt förutsett Oljepriskrisen och Finanskrisen. Nu menar Marc Anderson att Ericsson kommer att gå under om vi inte gör något…

 

Med Hans Werner, vd på Radar

Freddie Rinderud på Radar presenterar The Perfect storm

Inom 24 månader kommer stormen att slå till

Fantastisk scen på RadarSummit

Telia IoTSymposium

Panelen sa att Stockholm har alla förutsättningar att få världens första riktigt Smarta stad