Partiledardialogen under Landsbygdsriksdagen 2018

 

Det gick vägen. Nästan hela vägen. Syftet med partiledardialogen under Landsbygdsriksdagen i Örnsköldsvik i helgen var att föra en dialog och sätta ett tydligare fokus på att hela Sverige ska leva istället för att debattera vem som gjort rätt och fel och hitta syndabockar. Att undvika käbbel och höja sig över ”Agenda-nivån”. Och det samtal med partiledarna, som jag hade förmånen att få leda, höll en riktigt konstruktiv ton – nästan hela tiden. Det var vid ett tillfälle då tryggheten kom upp som fråga och Jimmy Åkesson påstod att Jonas Sjöstedts kompisar ägnar sig åt organiserad brottslighet. Det enda tillfälle som de flesta medier valde att rapportera om. Tyvärr.

Landsbygden handlar om en stor del av vårt land, men i debatten blir landsbygden lätt marginaliserad. 35 % av oss bor på landsbygd. Nästan 200 av 290 kommuner ligger i landsbygd eller gles landsbygd. Det är ingen liten del av vår befolkning och en klar majoritet av våra kommuner. Men det är lätt att få intrycket att urbaniseringen är så stark att landsbygden inte är värd att uppmärksamma.

 

Anna Bellman leder partiledardebatt i Örnsköldsvik 2018.

 

Aldrig förut har den uppmärksammats så mycket som nu. Och känslan är att den aldrig har uppmärksammats så mycket från politiskt håll som nu. Det var en oväntat enig samling partiföreträdare som diskuterade ett land i balans, transporter, digitalisering, jordbruk, kultur, service och välfärd. Bland annat.
Som Malin Ackermann beskriver i sin blogg: ”…det är uppenbart att samtliga partier är medveten om vårt orättvisa samhälle. Frågan är dock om man inser hur mycket det påverkar orter, bygder och samhällen och framförallt medborgare. Tror tyvärr inte det men känner starkt att partierna är på väg mot en högre insikt.” (hela blogginlägget här: https://blogg.land.se/stad-och-land/partiledardebatt-om-hela-sverige/)

Som Annie Lööf tweetade:
”Riktigt bra partiledardebatt hos @HelaSverige ska leva och #Landsbygdsriksdagen! Om likvärdiga villkor för jobb, företag, infrastruktur och service i hela landet. I Örnsköldsvik denna lördag. Mycket bra initiativ!”

Det var extra roligt att moderera Landsbygdsriksdagen eftersom den hölls i min hemstad Örnsköldsvik. Förutom partiledarna så fick jag samtala med Markus Näslund, som jag växte upp samtidigt med och inte träffat sedan dess. Jag fick också möjlighet att umgås ett par korta stunder med mina kära föräldrar och min syster med familj, och jag hann också fira bröllopsdag med en fantastisk middag på utmärkta restaurangen Linnea och Peter. En klart ovanlig bröllopsdag.

 

Anna Bellman träffar Markus Näslund i Örnsköldsvik under Landsbygdsriksdagen.

Min största utmaning under helgen var dock min rejäla förkylning som satte sig på rösten. Var så otroligt nervös att jag skulle hosta mig igenom hela partiledarsamtalet. Men med otaliga mediciner, extra stark hostmedicin och varmt vatten, så gick det vägen. Det också.

Stort tack till Hela Sverige ska leva och Terese Bengard, till Lena Lindström på Örnsköldsviks kommun och alla runt er för förstklassigt samarbete.

Du kan se partiledardialogen här: http://bit.ly/partiledardialog-svt

6 tips för att moderera ett seminarium i Almedalen

 

Det är valår och det lär bli minst lika intensivt och debatthett i Almedalen som tidigare år. Hur samtal och debatter leds påverkar i väldigt hög grad hur väl paneldeltagarna kommer fram och hur mycket publiken tar med sig därifrån. Moderatorn har en otroligt viktig roll. Kanske är du en av alla dem som i vanliga fall inte arbetar som moderator men som fått det fina uppdraget att leda ett eller flera seminarier under Almedalsveckan. Här följer sex tips på vad du kan tänka på.

1. Förbered paneldeltagarna
Kontakta alla som ska vara med i ditt seminarium innan veckan drar igång, även om det är en kort avstämning via mejl, där du tar upp upplägget för seminariet, vilka fler som är med, etcetera… Väl på plats så förbereder du alla på vart de ska stå, hur de tar på mikrofoner (görs innan själva seminariet drar igång) och att de gärna får hänga på det andra i panelen säger utan att invänta tillåtelse från dig, så att ni får ett livfullt och intressant samtal.

2. Håll ett bra tempo
Låt inte alla tala till punkt, det är inte alla som förstår värdet av att uttrycka sig kort och kärnfullt. Led samtalet framåt med ett tempo som gör det intressant att lyssna på. Det kan vara svårt att avbryta, men ett sätt är att ta frågan vidare till en annan person i panelen, att säga att vi får fördjupa den frågeställningen en annan gång, att be om ett kort och konkret svar eller att byta frågeställning helt.

3. Lyssna
Det här är nog det svåraste som moderator. Att lyssna och vara lyhörd för vad paneldeltagarna säger samtidigt som du ska leda samtalet framåt, ha koll på vilka frågor som ska ställas, om publiken ska involveras… Det är lätt att vara för fast i sitt manus och hålla sig till det, men gör samtalet platt. Det är viktigt att du lyssnar så att du kan ställa följdfrågor, hänga på en viktig vinkel, utan att för den skull tappa tråden och tempot. Det kräver sin koncentration.

4. Strunta i dina egna åsikter
Det är inte helt ovanligt att moderatorer som inte har det som professionellt yrke vill framföra sina egna åsikter och briljera med sina kunskaper när de leder en debatt. Det kan bli tröttsamt för publiken, då de inte är där för att lyssna på dig. Vad du tycker är inte de viktiga, du är där för att leda samtalet. Självklart ska du vara skarp och tydlig i dina frågeställningar, men det är skillnad mot att framföra egna åsikter.

5. Involvera publiken
Hur mycket man ska involvera publiken kan skilja sig från gång till gång. Oftast kan det vara fint att låta dem komma med sina frågor i slutet av samtalet, men se till att en frågeställare inte tar över för mycket. Och om någon inte ställer en fråga utan bara vill framföra en egen åsikt så fråga om vederbörande har en konkret fråga, om inte gå vidare. Visserligen kan även exempel och åsikter tillföra ved i brasan, men långt ifrån alltid.

6. Var flexibel
En stor del av charmen med att leda direktsända möten och seminarier, är att vad som helst kan hända. Om du är förberedd är det så mycket lättare att vara flexibel och hantera det som uppkommer i stunden som du kanske inte räknat med.

Under Almedalsveckan för två år sedan hände det kanske mest märkliga under hela min moderatorkarriär när finansminister Magdalena Andersson gav mig en utmaning med 30 sekunders förberedelsetid. Läs gärna om det här.

Så var förberedd. Var flexibel. Och lycka till som moderator. Det roligaste jobbet av alla!

Anna Bellman som moderator i Almedalen

12 år sedan idag

Det var inte helt givet. Men helt rätt. För 12 år sedan idag, den 8e maj, gick jag ut genom dörren från min dåvarande arbetsgivare – ut i en lika varm och strålande sol som idag – och startade mitt bolag BellaCom. Efter ett antal år som radio- och tv-journalist, och nästan ett decennium som marknadschef, så trodde jag att jag skulle fortsätta som anställd. Men då jag fick en förfrågan om ett uppdrag så blev det lätt att ta steget – trots att jag privat var relativt nyskild med två små barn och det hade varit mer tryggt att fortsätta som anställd. Jag har aldrig ångrat det valet.

Den första tanken med företagsnamnet var Bellman Communication. Alldeles för långt. Snabbt kom BellaCom till mig, som har en djupare betydelse – Vacker Kommunikation. Att om kommunikation ska lyckas så behöver den vara äkta och på riktigt – vacker.

BellaCom började som en kommunikationsbyrå som hjälpte företag och organisationer med både strategisk och praktisk kommunikation och pr. Den lilla byrån växte till sex personer, det gick bra och var roligt. Men något gnagde i mig. Jag ville något annat, men jag visste inte vad.

När jag sedan fick en förfrågan om att moderera en konferens så föll poletten ner. Jag hade ofta modererat de interna konferenserna på Capgemini, det it- och managementkonsultbolag jag var marknadschef på tidigare, men jag hade aldrig sett moderator som ett yrke. I själva verket var det mitt perfekta jobb, där jag kunde kombinera mina journalistkunskaper med mina erfarenheter av både små entreprenörsbolag och ledarskapet i ett stort globalt bolag. Nu började arbetet med att vrida mitt lilla bolag till något helt nytt. Jag monterade ner kommunikationsbyrån samtidigt som jag marknadsförde mig som moderator.

Det har gått ganska många år nu och idag är jag flitig som moderator, som talartränare och jag föreläser mer och mer. Jag har nästan alltid känt att jag har trivts där jag har varit och med det jag har gjort, men aldrig förut så tydligt som nu. Allt det jag tidigare har gjort, alla mina tidigare erfarenheter, har flätats samman. Jag hade inte kunnat arbeta med det jag gör idag om jag inte haft mina tidigare upplevelser med mig.

Jag har nog aldrig känt mig så tillfreds med det jag gör och med livet i stort som nu. Jag känner att jag är på rätt plats, jag omger mig med många varma och skickliga personer och jag ser en stor potential i vad som finns att utveckla framåt.

Jag tror att jag kommer att fortsätta leva och verka med BellaCom så länge jag är aktiv. Jag tror att jag alltid kommer att vilja arbeta med att hjälpa andra att utvecklas som talare och skapa effektiva möten. Att verkligen kommunicera äkta och på riktigt. Det är det som är vackert. BellaCom.

“Foto: Truls Busch Från moderatoruppdrag för Rambolls Engineering for Life gala 26 april 2018”

Så blir du en äkta talare

 

Vad är det som egentligen avgör om andra tror på dig? Vad är det som gör att vi tror mer på vissa människor, och mindre på andra?

Det handlar om äkthet. Det är först när du är sann och på riktigt som andra tror på dig.
Jag vill dela med mig av ett råd från föreläsaren Christer Olsson: “Det finns inga skydd, det är därför du ska säga vad du tänker, inte tänka på vad du säger.” Det Christer menar är att vi läcker vad vi tänker och att vi läcker som såll.
När du säger vad du tänker blir du per automatik äkta i ditt sätt att interagera med andra, vilket skapar trovärdighet som i sin tur bygger förtroende.

Börja med att ställa dig frågan vem du vill vara och vem du vill uppfattas som. Se till att det stämmer överens med dina tankar och värderingar. När du vill övertyga med det du kommunicerar gäller samma sak. Se till att det stämmer överens med det som är sant. Det är först när du är sann och på riktigt som andra tror på dig.

Jag har haft förmånen att se många lyckas från scen men tyvärr också många som inte lyckats… Så ett par tips på vägen::

Ge upp tanken på den perfekta presentationen… Utgå hellre från din övertygelse så blir du en mer genuin person med något viktigt och äkta att berätta.

Glöm sedan inte att det finns mycket att göra för att förbereda sig. Här är det många som undrar om det förtar äktheten att förbereda sig och träna på sin presentation, men jag hävdar att det inte gör det. När du menar det du säger och vet vad du ska säga, så kommer du att kunna vara fullt ut närvarande i stunden – det kommer hjälpa dig att vara ännu mer övertygande och äkta.

5 Tips för hur du lyckas i paneldebatten i Almedalen

 

Det är snart dags för vår årliga politikervecka i Visby, Almedalen. En vecka som är så mycket mer än politik, även ett valår som detta. Almedalen är samtal, nätverkande, debatt och framåtanda. Och utmaning. Att inte bara se det lustfyllda i att höra två sidor tuppfäktas mot varandra, utan att på riktigt hitta fungerande lösningar för en bättre tillvaro framåt. Så här gör du för att lyckas nå ut med dina åsikter som debattdeltagare.

Här är fem framgångsrika tips på vad du kan tänka på om du är med i en panel eller debatt (fungerar även vid andra paneldiskussioner utanför Almedalens speciella arena):

 

1. Fokusera
Det är lätt att vilja säga allt man har på hjärtat, och lite till, i tron att det ska förtydliga ens ståndpunkt. Men det blir sällan bra när det är många som vill komma till tals och det är kort om tid. Fokusera på ditt huvudbudskap, som du har tänkt ut innan, och var mån om att säga det. Tydligt, kort och koncist.

2. Var aktiv
Om du är engagerad i vad de andra i panelen säger, om du aktivt lyssnar på dem, så kan du lätt hitta en lucka där du kan ta ordet och fylla i vad du tycker. En engagerad paneldeltagare höjer inte bara tempot på samtalet utan höjer också intresset från publiken eftersom det är mer intressant att lyssna på aktiva debattörer.

3. Lyssna
Prata inte bara själv. Lyssna på vad de andra har att säga. Och om du, kanske till din förvåning, kommer på att de andra faktiskt har en poäng i vad de tycker som du inte redan har tänkt på – så säg det! Om du ger komplimanger till andra så framstår du som mer sympatisk och det kommer att väcka gillande hos publiken. Till din fördel.

4. Gör en Anders Borg
Det sägs att Anders Borg alltid hade tänkt ut en del “one-liners” innan han mötte journalister – vilket alltid skapade bra rubriker. Inför ett sammanhang där du ska stå på scen så kan du också tänka ut ett par slagkraftiga meningar, metaforer, som gör ditt budskap mer begripligt och lättare att komma ihåg. Och som kanske blir citerat efteråt – om det är bra.

5. Njut
Att få vara en del av ett sammanhang och få framföra sina åsikter är inte alla förunnat. Njut av att du är tillfrågad och önskvärd och att du får ge din syn på viktiga frågor. Det kommer att märkas på dig att du gillar det, och det skapar ett gillande hos publiken.

Lycka till med ditt paneldebatterande!

En av fyra chefer har scenskräck – kanske helt i onödan?

Alltför många chefer, både kvinnor och män, förminskar sig själva och låter sig tryckas ner av sina egna tankar om att de inte duger.

Jag hjälper många chefer att bli bättre och tryggare som presentatörer. Vilket är behövligt. Enligt en undersökning som tidningen Chef nyligen gjort har 1 av 4 chefer uttalad scenskräck, och 7 av 10 chefer upplever ibland eller alltid obehag och varannan har svårt att sova.

Det här är en av de viktigaste och samtidigt svåraste utmaningar ledare har – att verkligen se till att nå fram med sitt budskap.

För det beror inte enbart på mottagaren om budskapet når fram, det beror till största delen på dig som avsändare av budskapet. Och om du förminskar dig själv blir det betydligt svårare.

Många chefer har en förväntan på sig att vara fantastiska presentatörer och just för att de borde vara det tar de inte hjälp för att bli bättre – eftersom de inte vågar. Det skapar en ännu större osäkerhet och så minskar självförtroendet mer och mer.

Förminska inte dig själv. Låt dig inte tryckas ner av dina egna tankar om att du inte duger. För det gör du.

I min bok “Släpp retoriken – fokusera på publiken” ger jag tips på hur du kan stärka dig själv. För om du vet vilka knep du kan använda, blir du bättre och då kommer också din säkerhet att öka.

I #addhers fotspår skapades idag Speaking Impact

Många nyfikna samlades idag i Speaker Academys lokaler på Ekskäret Klustret, när jag i morse höll en inspirationsföreläsning kring hur man tar en scen.

För en månad sedan hade jag äran att moderera premiären av #addher som jobbar för en jämställd IT-bransch. I och med det efterlyste jag 10 kvinnliga förebilder – där de mest intressanta nomineringarna skulle få min bok ”Släpp retoriken – fokusera på publiken”. Det kom över 80 nomineringar! Då föddes tanken att ge mer, mer konkret inspiration i form av en frukostföreläsning.

Med på frukosten idag var Therese Sinter, initiativtagaren till #addher, och på plats gav vi bort böcker bland utvalda nominerade förebilder. Övriga vinnare får boken med post.

Jag hoppas med detta att vi banat väg för fler kvinnor, och män, på scen. Tagga gärna dig själv på bilden (om du var med) och sprid gärna budskapet att om vi släpper retoriken och fokuserar på publiken – så har vi lättare att nå fram. Det är det som blir Speaking Impact.

Hur du använder PowerPoint på rätt sätt

 

När du ska göra en presentation, börjar du då med att göra dina PowerPoint-bilder? Det är alltför vanligt att vi tror att en presentation är lika med PowerPoint, men glöm inte bort att det är du som är viktigast för din presentation, inte dina slides!

Om du ändå känner att du vill ha stöd av PowerPoint i din presentation glöm då inte att ppt ska förstärka ditt budskap – inte förmedla det självständigt.

Tips för PowerPoint

  1. Max 6 punkter
  2. Mer bild än text
  3. Ett budskap per slide
  4. Nyckelord – inte meningar
  5. Skriva stort och rent
  6. Mörk bagrund

 

Det är lätt att göra misstaget att använda vit bakgrund med massor av information på varje bild. Istället skulle jag rekommendera att använda svart bakgrund som är betydligt mer behagligt för ögat, samtidigt som det har fördelen att du kan gå framför projektorduken utan att bli konstigt upplyst av det vita skenet. Se också till att använda sparsamt med text och inte för små bokstäver. Alltså mer bild än text och bara ett budskap per bild.

 

Svart bakgrund och tydligt typsnitt gör din PowerPoint presentation tydligare för ögat.

 

För att det ska gå snabbt för din publik att ta till sig din nya bild utan att förlora koncentrationen på dig, använd då maximalt 6 punkter. Långa meningar, citat och hänvisningar behövs nästan aldrig. Därför är det viktigt att man använder sig av PowerPoint på rätt sätt.

Använd PowerPoint rätt

  1. Slutkontroll: – stavfel är oproffsigt
  2. Be inte om ursäkt för dåliga bilder – ta bort dem!
  3. Vänd inte åhörarna ryggen
  4. Använda B för att “blacka”
  5. Laserpekare? Felgjord bild
  6. Öva

 

Summerande: Om du kommer använda bilder, äg innehållet i kroppen så att du kan prata fritt. Publiken ska inte behöva läsa för komplexa slides. Vi tror inte på perfekta presentationer. Vi tror på äkta personer.

Här kan du läsa resten av mina tips inför din presentation!

Storytelling – 4 tips som bygger din historia

Den som har förmågan att berätta en historia som väcker intresse och gärna fängslar har betydligt lättare att nå fram med sitt budskap. Riktigt bra storytelling ska vara kort, enkel och stark. Rekommendationen är aldrig mer än en halv A4-sida. I handboken The Astonishing Power of Story, menar författaren Justin Cohen att en berättelse kan läggas upp i fyra steg:

1. Drivkraft – I varje berättelse finns någon som vill något. Vem är din huvudperson och vad vill hen?

2. Motstånd – Vad är det för hinder som huvudpersonen måste komma över för att få det hen vill ha? Finns det någon konflikt? Hur agerar huvudpersonen?

3. Upplösning – Huvudpersonen kan få en insikt som löser problemet.

4. Slutpoäng – Här trummar du in sensmoralen i din berättelse. Ett effektfullt sätt att bygga din presentation kan vara att börja med att berätta första delen av din story i början av presentationen, för att sedan knyta an till den i slutet och där ge slutpoängen.

När du lyckas skapa en nyfikenhet får du publikens uppmärksamhet. Att du dessutom knyter ihop säcken på slutet med din story visar att du har en genomtänkt strategi med din presentation, där du har ansträngt dig och gör presentationen riktigt professionellt.

Detta är en av de inspirationsbloggar jag delar för att ge tips och verktyg på hur du kan ta din scen med större lust och trygghet, så att du verkligen når fram till din publik.

 

Årets Ruter Dam: om NetonNets framfart och om att få alla ombord

 

Att leda i en snabbt föränderlig värld och få med sig alla på tåget är långt ifrån en enkel resa. Därför är det viktigt att lära av de som lyckats. Susanne Ehnbåge, vd för NetOnNet, är en av de kvinnliga ledare jag vill lyfta fram lite extra som en riktigt inspirerande förebild för både kvinnor och män när det kommer till ledarskap i förändring.

Susanne menar att det måste finnas en synergi mellan att ha en spåkula för de närmaste 5 åren och agera extremt snabbfotat när det händer saker. Hon poängterar vikten av att ha med sig ledare som har förmåga att motivera medarbetare som i förändringens vindar kanske funderar på “vad ska hända med mig nu”?

Här är Susannes 3 snabba tips om ledarskap:

* Var tydlig – Ha korta och snabba vägar kring information. Lämna dörren öppen för att kliva av eller på.

* Ge stort ansvar – Delegera mandat till ledare som medarbetarna har förtroende för.

* Bygg gemenskap – Var inspirerande om vart bolaget är på väg och involvera alla i hur det ska gå till att ta sig dit. Vi-andan är viktig.

Jag hade förmånen att samtala med Susanne under en halvtimme på DCongress konferensen.

 

Här är hela intervjun http://bit.ly/2FBZ0js

Du kan även läsa mer på https://dcongress.se/

 

Att leda i förändring är något som Susanne Ehnbåge vet allting om.