Bortkastad tid eller givande? Skillnaden mellan en medioker konferens och en konferens som är inspirerande och riktigt givande – kan vara moderatorn. Det är moderatorn som håller tempot uppe, skapar stämning och som med sina frågor leder agendan framåt och håller nerven på dagen vid liv.

 

Hur gör du för att lyckas som moderator?

Ofta väljer bolag att använda en intern moderator till konferensen istället för att anlita någon utifrån. Ett väldigt roligt, men också tidskrävande och ibland svårt uppdrag.

Här kommer några tips på vad du kan tänka på om du får förmånen att leda en konferens:

1. Fuska inte med förberedelserna. 
Det tar tid att förbereda en bra konferens. Här ligger ofta svaret på en riktigt lyckad eller mer medioker konferens.

– Se till att du vet målet och förväntningarna på dagen och på din roll.

– 
Läs på om ämnet, talarna och förbered viktiga frågeställningar.

– Ta kontakt med talarna innan och stäm av hur länge de ska tala så att det finns tid för dig att introducera och ställa några avslutande frågor som bryggar över till nästa programpunkt. Stäm också av om de ska använda PowerPoint och kör gärna alla presentationer från samma dator, det ser proffsigare ut än om ni behöver byta dator mellan två talare.

– Kolla teknik, ljud och ljus i god tid innan.

– Skriv ditt manus så att du har full koll på tider och namn. Fråga hur namn ska uttalas om du är osäker.

2. Håll tiden och tempot, 
respektera folks tid. En av de viktigaste anledningarna till att gå på konferens är möjligheten att nätverka. Så dra inte över utan se till att fika- och lunchpauser får den tid som har utlovats. Det kan betyda att du behöver avbryta den talare som drar över tiden. Gör det, vänligt och bestämt. Det är ditt ansvar att tiden hålls och det blir lättare när du stämt av tiden noga med talarna innan.

3. Skapa rätt känsla
. Det gör du i inledningen av dagen, och sedan håller du fast vid den resten av dagen. Lär dig din inledning utantill. Säg något som väcker intresset, som kanske provocerar och har med ämnet för dagen att göra. Tilltala publiken och få dem säkra på att de befinner sig på rätt plats.

4. Håll energin hela dagen. 
En hel konferensdag kan kännas lång. Därför är det viktigt att du håller energinivån uppe hela dagen. Det smittar av sig på andra.

5. Interagera med publiken. 
Låt publiken vara aktiva. Ställ frågor, låta dem diskutera ämnen i grupper eller bikupor (två och två) och använda interaktiva digitala verktyg som t.ex. mentimeter för att engagera och skapa delaktighet. Det blir inte bara roligare för publiken att delta, det gör också att de kommer ihåg mycket mer än om de är passiva lyssnare.

Det finns inte något roligare än att leda en dag där människor får med sig givande insikter hem. Så varmt lycka till med ditt modererande!

 

”En bra moderator för mig är en moderator som skapar dynamik på scen, en person som ställer bra frågor så man få ut det där lilla extra som skapar en känsla av äkthet, en person som är genuint intresserad och nyfiken på att ge publiken det där lilla extra, en person som skapar ett mervärde för alla på och efter eventet. 
Allt det och lite till levererade du till ’Bygg broar’-eventet den 15 oktober på Rival. Du är en exceptionell moderator Anna Bellman! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️”

Leila Karchaoui

Initiativtagare, Bygg Broar

Pin It on Pinterest

Share This