Hur länge till kommer vi säga att det digitala är något nytt och främmande och något som är viktigt att mäta, så att vi kan få bevis till top management att det är värt att satsa på?

Redan 2013 använde två av tre svenskar sin mobil för att koppla upp sig till internet. Det var en ökning från 22 till 65 procent på tre år. Var tredje svensk använde en surfplatta. Tiden som läggs på mobilt internet hade redan då mer än tredubblats på två år. Det flesta av oss lever digitalt redan. Vi äter, andas och går på toaletten med mobilen i handen. Ständigt uppkopplade. Vad betyder det för företagen?

Sverige var då den 8:e största onlinemarknaden i Europa enligt den AdEx-rapport som IAB tar fram varje år. Vi omsatte 0,8 miljarder € på annaonsering digitalt per år. Trenden är att internetannonsering och mobilannonsering kommer att öka väldigt mycket mer de kommande åren, vilket det också har gjort. Starkast tillväxt kommer att finnas inom mobilmarknadsföring och webb-TV.

För andra året i rad delades priset till Årets Digitala Marknadsförare ut, och där jag var moderator. Ämnena och diskussionerna höll sig en hel del kring just detta. Vikten av att fylla sina digitala kanaler med relevant innehåll som man har skapat själv. Vikten av att mäta det man gör (annars är det svårt att bli Årets digitala marknadsförare).

Vi var då och är fortfarande mitt inne i ett otroligt häftigt skifte. Idag ställs helt andra krav på den som ska driva marknadsföring i de digitala kanalerna jämfört med på de mer traditionella marknadscheferna. Hur övertygar man om att det är rätt att lägga krutet på sociala medier och digitalt? Hur motiverar man att det är rätt att flytta budgeten från traditionella kanaler till digitala? Det är många gånger en tuff uppgift. Därför instiftade Adobe och Dagens Media priset Årets Digitala marknadsförare för att uppmärksamma det viktiga arbete som görs.

Här är delar ur juryn: Malin Bodolla från Adobe och förra årets vinnare Maria Ziv.

Ulrika Klinkert har vunnit Årets Digitala Marknadsförare och hon hyllades för den förändring som hon genomfört vad gäller Kjell & Companys kommunikation.

Pin It on Pinterest

Share This