Så blir du av med din nervositet

Många känner sig riktigt obehagliga till mods när de ska tala inför andra, både de som är ovana presentatörer men också de som är riktigt vana. De mår fysiskt och psykiskt dåligt och drar sig för att gå upp på en scen oavsett om den är stor eller liten. Men nervositet behöver inte alls vara negativt. Att känna ett visst mått av nervositet kan snarare vara bra och hjälper oss att bli alerta och fokusera på det som ligger framför. Därför ser jag det som positivt när jag känner pirret inför att gå upp på scen, vilket jag gör i princip varje gång. Det är på riktigt.
Vad det handlar om är att acceptera nervositeten och hantera den så att den blir en bra tändvätska istället för en otäck förlamande känsla vi bara mår dåligt över. Så här gör du:

Manipulera dig själv
Tänk på ett tidigare tillfälle då det gick riktigt bra, få in den positiva känslan i kroppen och tänk på hur roligt du tycker att det här är. Du kan styra vad du tänker. Gör det också.

Andas lugnt
Andas in genom näsan i tre sekunder och andas ut i sex sekunder. Upprepa några gånger. När du andas långsamt får du ner pulsen och ett större lugn i hela kroppen. Du får kroppskontroll.

Använd humor
Kan du skratta åt din egen oro och nervositet är mycket vunnet. Då har du stigit över tröskeln där en förändring faktiskt kan ske.

Bli medveten om dina katastroffantasier
Vad kan egentligen hända, om du tänker efter? När du sätter ord på dina fantasier kommer du inse att de flesta av alla katastroftankar du har är rent nonsens och inte kommer att inträffa.

Förbered dig
När brukar du börja förbereda dig? Skjuter du upp förberedelserna till sista dagen? Att vara väl förberedd och veta att du kan det du ska prata om och hur det känns i kroppen när du uttalar orden ökar ditt självförtroende och minskar din nervositet.

Använd manus
Många tror att man måste kunna tala utan anteckningar eller manus. Ta bort de föreställningarna och börja istället jobba med manus och stödord som passar dig och ger dig trygghet.

Ta ett steg fram och sträck på dig
När du tar ett steg fram på scenen och sträcker på dig, får du en stolt hållning och tar kommandot över situationen och över rummet.

Utsätt dig
Exponera dig för situationer där du ska tala inför andra. Håll ett tacktal på middagen, håll ett tal när kollegan ska sluta… Träna ofta så kommer spänningen att successivt att släppa.

Betablockerare?
Den som lider av talångest kan be en läkare skriva ut blodtryckstabletter, så kallade betablockerare, som tillfälligt kan dämpa en kroppslig reaktion. Det är definitivt inte något jag rekommenderar. Ta istället tag i din nervositet så att du hittar det som fungerar på lång sikt.

Peppa dig själv rätt

Hur peppar du dig själv när du ska hålla en presentation eller en säljpitch? Tänker du på hur jobbigt det är och hur lite du har förberett dig, eller peppar du dig själv med tankar på vilken förmån det är att få presentera detta och hur kul det är? Din inställning avgör hur väl du lyckas nå fram till din publik. Precis som med allt i livet.

Fånga publikens intresse direkt

Det slår aldrig fel. När vi ska presentera oss inför en mindre grupp människor så börjar varje person med att säga sitt namn och därefter vad de jobbar med (oftast titel) och slutligen eventuellt vad de kan erbjuda sina kunder. Många använder samma taktik när de ska presentera i ett större sammanhang. Med att fokusera på sitt egna namn! Men fångar det verkligen publikens intresse? Om vi bara har några sekunder på oss då vi har publikens odelade uppmärksamhet (som många undersökningar påvisar) så behöver du börja säga något som fångar publikens intresse, som har med dem att göra. Gärna något som provocerar och väcker uppmärksamhet. Därefter, efter flera meningar, kan du presentera dig själv. När du börjar med att säga ditt eget namn och presenterar dig själv, vilket vi ju har lärt oss sedan barnsben att vi ska göra, tappar du publikens intresse. Du är inte den viktigaste när du håller en presentation – utan den du vill nå. Visa det direkt genom att säga något som fångar deras intresse. Därefter ska du fundera på hur du kan variera din presentation och på vilket sätt du framför den, så att du fortsätter att hålla deras intresse på det du vill förmedla. Där finns några tips:

Tips för PowerPoint

Du kanske också har drabbats av PowerPoint-döden någon gång? Det vill du inte att din publik ska göra när du presenterar. Visst är PowerPoint, Keynote (Apple) och Prezi (webb-baserat) bra presentationsverktyg, men de är bara verktyg för att förstärka det du vill förmedla. De är inte själva presentationen. Det är du som är viktigast för din presentation, inte dina PowerPoint-bilder. Det spelar ingen roll om PowerPoint-presentationen är snyggt gjord, om inte presentatören är bra. Men rätt använt är det ett fantastiskt verktyg. Här kommer några tips:

Mer bild än text
Bilder säger mer än ord, och om du kan knyta ditt budskap till en verklig bild kommer det att fastna lättare. Men tänk på att bara använda bilder och foton om de stödjer ditt budskap. Samma sak gäller för grafer och staplar. Använd bara högupplösta bilder och se till att de följer samma manér så din presentation ser enhetlig ut.

Ett budskap per bild
Det blir inte tydligare om du proppar en bild full med allt du vill säga. Begränsa dig till ett budskap per bild så blir presentationen tydligare.

Max 6 punkter
Regeln att inte använda mer än 6 punkter, ord eller bilder på en och samma bild är en bra utgångspunkt. Det ska gå snabbt för din publik att ta till sig din nya bild, utan att förlora koncentrationen på dig. Långa meningar, citat och hänvisningar behövs nästan aldrig. Publiken vill lyssna på dig – inte läsa från en skärm. Om du ändå använder lite längre text på någon bild, så se till att läsa den högt samtidigt som du visar bilden.

Nyckelord
Skriv nyckelord, inte hela meningar. Det gäller också för rubriker. Din presentation blir tydligare om du själv sammanfattar ditt budskap i korta meningar.

Skriv stort och rent
Använd tydliga teckensnitt och var konsekvent i hur du använder dem.
Enhetliga färger. Färger framhäver och speglar oss, våra före- tag, organisationer och vad de står för. Var därför noggrann när du väljer färger för din presentation så att de harmonierar med ditt bolags färger.

Använd mörk bakgrund
Många företag och organisationer har vit bakgrund som standardmall i PowerPoint, gissningsvis av vana och för att de vill kunna skriva ut presentationen då den ofta används för dokumentation. Det är väldigt synd. Av två skäl. Det första skälet att det är större kontrast för ögat att titta på svart text på vit bakgrund, än ljus text på mörk bakgrund. Det andra är att med vit bakgrund går det inte att gå framför projektorduken utan att bli konstigt upplyst av projektorns ljusa sken. Med mörk bakgrund går det.

Spara på effekterna
Det mesta som swischar, snurrar, flyger in eller animeras i övergångarna mellan dina bilder kommer att upplevas som oproffsigt och lite barnsligt. Själv använder jag nästan enbart animationen ”ta fram”. Den kanske känns lite tråkig, men det är lite av poängen. I sig själv ska PowerPoint inte vara underhållande. Det ska du som presentatör vara.

Ta fram ”bullet points” en i taget
När du visar en ny bild och har den full med text och era olika punkter efter varandra, så blir publiken mer fokuserad på att läsa allt du har på din bild istället för att lyssna på dig. Tryck istället fram en punkt, en bullet point, i taget, så hjälper du publiken att hänga med i det du pratar om just nu.

Undvik loggor
Använd inte företags- eller organisationsloggor i onödan. Många talare företräder en organisation eller ett företag. Det innebär inte att dessa loggor måste vara på alla bilder. Tvärtom är det dålig reklam för bolaget eftersom presentationen kommer att se överlastad ut. Måste du ha med en logga? Varför inte lägga den sist tillsammans med dina kon- taktuppgifter?

Rätt format
Projektorn visar presentationerna i ett bestämt bildformat. Ta reda på vilket innan du gör din presentation. Numera är det vanligt med ett utdraget widescreenformat, som också kallas 16:9, men äldre projektorer visar i ett mer fyrkantigt format 4:3.

Minimera antalet bilder
När du har skapat din presentation så var kritisk. Behöver du verkligen alla bilder? Om du känner dig tvungen att be om ursäkt för dåliga bilder – ta bort dem

Slutkontrollera
När du tror att du är klar – gå igenom din presentation några varv till. Låt någon annan se den och kontrollera att du stavat rätt. Våra ögon blir blinda för fel eftersom vi vet vad det ska stå och omedvetet läser just det vi tror. Stavfel är oproffsigt och gör att du som presentatör också upplevs slarvig och oproffsig.

Knep för det perfekta talet

Vad är ett perfekt tal? När allt sitter som en ”smäck”? 
När jag talartränar personer så får jag ofta höra efteråt att de grämer sig över någon felsägning eller att de glömde säga något som de förberett innan (som om publiken kan manuset, de har ju ingen aning om vad vi tänkt säga).
Min övertygelse är att det perfekta talet är det tal som når fram till sin publik, inte ett tal som är perfekt i sin struktur och sitt framförande. Vi människor tror inte på perfekta människor – eftersom de inte finns. Vi tror inte på perfekta presentationer – eftersom de inte finns. Det vi tror på är det ärliga och uppriktiga. Men det betyder inte att vi bara ska gå på känsla och improvisation, utan vi ska absolut förbereda oss väl så att vi är supertydliga i vårt budskap, engagerade i vårt framförande och fokuserade på vår publik. Vi ska göra allt vi kan för att vår publik ska ha så lätt som möjligt att ta till sig det vi vill förmedla. Så fundera på vem du har i publiken, vad ditt huvudbudskap är som publiken ska komma ihåg och öva. När du sedan håller talet, gör det med publiken i fokus. Då kommer du att nå fram. Och när du når fram – har du väl uppnått allt du önskat?

Kontakta Anna

Anna Bellman, om utbildning

En jättebra och lättläst bok! Strukturerad med röd tråd, tydlig och användbar samtidigt  som den känns personlig. Författaren belyser intressant det viktigaste av allt: Att vara äkta människa. Så många gånger det kan komma i skymundan för andra tips och knep.

Lena Skogholm, föreläsare och beteendevetare

Äntligen en bok för den svenska marknaden som på allvar kan revolutionera hur vi presenterar – och fokuserar på publiken. Love it.

Nadja. Recension på Bokus.com

Intressanta perspektiv för både den erfarne men också för den som inte har så mycket erfarenhet kring kommunikation och presentation, boken ger anledning att reflektera över vad jag kan förbättra. Med bra språk och stöd i exempel och forskning skapar boken trovärdighet.

Chris Bäckström, Verksamhetsutvecklare