Vågar du vara operfekt?

”Det är så svårt för mig att tänka ‘good enough’ jag som är en prestationsprinsessa”. Kommentaren kommer den här gången från en högt uppsatt kvinnlig chef under ett samtal som handlade om vår vilja och ambition att göra allt perfekt. Män säger det inte högt men tänker likväl att de behöver prestera perfekt för att duga – att om de inte gör det så kan de bli påkomna som en bluff. Det är min erfarenhet av alla de ledare som jag talartränat genom åren. Alla vill vi vara perfekta och prestera på topp, utan möjlighet för omgivningen att ifrågasätta ett dugg. Naturligt.

Jag har själv klantat till det ett par gånger på slutet. Inte grovt, inte så att det blivit tidningsrubriker och de få som sett och märkt har nog inte höjt på mer än möjlightvis ett halvt ögonbryn, men själv har jag funderat på varför jag tycker att det är så jobbigt att misslyckas, om än bara litegrann. För jag vill vara perfekt. Jag vill vara professionell. Jag vill vara oklanderlig. Men ärligt talat – är det ett framgångskoncept?

Många pratar om vikten av att våga misslyckas. Och det är betydligt lättare sagt än gjort. Därför läser jag ”Våga vara operfekt” av Brené Brown och blir påmind om vikten av äkthet, lek, samhörighet och tillit. Att jag är värdefull, till och med då jag klantar mig. Även om det skulle leda till rubriker. Lättare sagt än gjort. Vi är snabba på att döma. Men jag vill inte vara sån. Inte mot andra, inte mot mig själv.

Därför är jag så glad att det är en av huvudteserna i min bok, som lanseras om ett par veckor. Släpp retoriken – fokusera på publiken. Om du vill lyckas nå fram till andra så handlar det inte om att göra det på ett perfekt oklanderligt sätt, utan om att göra det på ett äkta sätt – det är först då det blir trovärdigt. I det äkta tillåts misstag. Något de flesta jag talartränat ser som det allra värsta: att råka göra fel på scen. Men om du vill lyckas, så handlar det inte om att du ska fokusera på dig själv, och på att du ska vara perfekt. Det handlar om att lägga allt sitt fokus på den du vill nå.

 

Här berättar jag mer om boken, som kommer att finnas till försäljning från den 27 september. Bland annat på Bokus.com.
”Retorik handlar om att vi ska vara perfekta som presentatörer.
Men vi människor tror inte på perfekta presentationer,
vi tror på äkta personer”. 

Så blir du innovativ

Allt fler inser vikten av att fokusera på innovativa idéer och lösningar för att kunderna ska fortsätta med sitt gillande. Men hur många är innovativa på riktigt? Hur gör man för att vara innovativ på riktigt? Det är lätt att det blir mycket prat…

Sitter på tåget på väg hem från Karlstad efter en helg med Sogeti Innovation MeetUp, skönt nöjd och trött. Vilken helg! 500 galna och goa it-konsulter och en exklusiv konsert med Miriam Bryant som grädde på det fantastiska moset. För det här var en konferens som inte bara pratade innovation utan som faktiskt skapade innovation. På riktigt.

Förutom en del inspirerande innovationsexempel av Sogetis egna digitala experter (Essy Dahlin, Andreas Sjöström, Christian Forsberg och Michiel Boreel) och den mest innovativa kunden Husqvarna, så fick alla 500 medarbetare på 1,5 timme skapa egna innovationer. Det kom ut 73 påbörjade förslag (några riktigt, riktigt bra) på så kort tid. Lösningen: De använde OCH istället för MEN. Vi människor har en tendens att dissa nya idéer direkt genom att se hindren och säga men… Om vi istället säger OCH så ger vi utrymme till nya tankebanor och nya riktningar. Det är då innovation verkligen kan skapas. Det blev otroligt tydligt under denna korta och intensiva workshop som jag fick känslan var konferensens höjdpunkt, förutom Miriam Bryant då. Detta unikum av kvinnlighet och kaxighet.

Stort tack för att jag fick leda denna konferens: Världens bästa marknadschef Therese Sinter med världens största drive, världens bästa eventbyrå Eventyr med världens bästa demonproducent Magnus af Trolle och alla fantastiska Sogetiare.

Nu fortsätter vi. Nu säger vi bara OCH.

Sogeti 3 Med Sogetis vd Sergio de Brito Sogeti 1  Sogeti 4 Sogeti 6 Sogeti 7BästisarMiriam Bryant

 

Alla bilder tagna från Instagram #sogetisweden

Med samtal får du med dig människor

Om du vill få med dig människor mot ett gemensamt mål är samtal, att du tar dig tid och är uppriktigt intresserad och inlyssnande, otroligt viktigt. Det var en av nyckelpunkterna för Projektverktygsdagen 2017 som jag modererade idag, som bland annat berörde hur du lyckas med komplexa projekt. Det handlar om människor.

Det borde Danderyds kommun, och framför allt kommunstyrelsens ordförande Olle Rechenberg, inse. Igår kväll modererade jag ett samtal om integration. Danderyds kommun har beslutat att ta emot 148 flyktingar och bygga modulbostäder nära två gymnasieskolor. Därför arrangerade tre föräldrar ett informationsmöte för att få information om hur integrationen kan göras på bästa sätt – för att få veta mer. Polisen och frivilligorganisationer ”En utsträckt hand” var där, men kommunen vägrade. 6 personer därifrån var inbjudna, men ingen kom. Olle Rechenberg sa igår till Danderyds nyheter:

– Även om jag inte hade varit upptagen så hade jag inte medverkat i det här mötet. Jag tror inte det är en bra idé att arrangera ett stormöte i en sån här komplicerad fråga. Det skulle kunna komma 100 personer och min erfarenhet är att det sällan blir bra diskussioner.

En sådan gång är det härligt att bevisa att det visst kan gå att föra riktigt bra samtal, kanske speciellt då ämnet är svårt. Igår var ett sådant exempel.

En av de som deltog i samtalet var Johan Westerholm från ledarsidorna.se. Han beskrev kommunens agerande som ”En feghet som spänner över blockgränserna”.

Jan Berlin, kommunpolis, och frivilligorganisationen ”En utsträckt hand” visade på fina exempel från Täby och Österåker där de kommit längre i flyktingmottagandet, där brottsligheten minskat och där kommunmedborgarna är positiva.

Charbel Gabro, fantastisk föreläsare och livscoach, visade med sitt egna exempel från en flykt från Syrien hur tacksam han är för att bo i Sverige, och vad som krävs för att lyckas möta nya människor. Att det är möten som behövs. Att våga mötas. Att våga säga hej. Att våga se människor.

Oavsett om du leder stora projekt, eller ska hantera en inflytt av nya människor i en kommun, så är det möten som krävs. För det är människor det handlar om.

Skärmklipp 2017-05-30 18.03.08 Skärmklipp 2017-05-30 18.02.48 Skärmklipp 2017-05-30 18.02.33 Skärmklipp 2017-05-30 18.01.44

Digitaliseringsministern tycker inte om Twitter

Sverige har en unik möjlighet att nyttja digitaliseringen inom planering, byggande och förvaltning, och ta en internationell tätplats inom området.” 

Så började inbjudan till den dag om att Arbeta Smart inom planering och byggande som jag modererat idag. En dag som varit fylld av hur vi kan använda digitaliseringen på ett ännu bättre sätt, hur staten borde peka mer med hela handen för att få det att hända, och vikten av att alla kommuners och organisationers ledningar vågar vara modiga för att få det att hända. Och inte minst att våga göra fel. Varje dag.

Vår bostads- och digitaliseringsminister var på plats. Berättade om olika initiativ inom Smarta städer och att 1 januari 2019 är hans mål för krav på BIM och standarder för en digital planprocess.

På frågan om varför digitaliseringsministern inte använder Twitter svarade han ”Jag tycker inte om Twitter”. Jag undrade om det var ett för kort format för honom, bara 140 tecken, men han sa att det kan bli så fel på Twitter. Som om det är enda arenan där missförstånd kan ske…

Peter Eriksson. Anna Bellman   Arbetasmart Pelarsalen 2017-05-08Twitterberöm

Smart. Smartare. Smarteyes.

De är en uppstickare som förändrar en bransch. Smarteyes är ett exempel på att det går att tänka nytt och att lyckas. När de i helgen firade tio framgångsrika år hade jag förmånen att vara moderator. Ett mycket speciellt uppdrag. Speciellt då det lika gärna hade kunnat vara jag som var en av optikerna. Min farfar startade Salanders Ur, Guld & Optik som min pappa tog över. Jag hade möjligheten att ta familjeföretagen in i den tredje generationen men var mer intresserad av journalistik, så jag blev inte ägare av Synsam-butiken i Ö-vik. Men jag älskade att jobba där under min uppväxt och kärleken till glasögon har jag kvar.

Därför var det speciellt att få jobba med Smarteyes igår. Och jag måste säga att den stämning som vd Thomas Kusoffsky skapade i början av konferensen, all den hängivenhet som medarbetarna visade under hela eftermiddagen och all den kärlek jag som moderator mötte, har jag nog aldrig varit med om förut. Vilket gäng!
Det visar också vikten av att få en riktigt bra start. För om man sätter stämningen i början, så kommer den att hänga kvar. Inte bara det att mitt jobb som moderator blir lättare, hela dagen blir bättre och budskapet lättare att ta till sig.

Smarteyes ägs av Mellby Gård och ordförande Johan Andersson är mer än nöjd över bolaget och hur det utvecklas. Det har gått bra i tio år, det kommer att gå ännu bättre de kommande tio. Därom råder inga tvivel. Think pink.

IMG_0894.JPG IMG_08921

Dummare idag än igår

Att leda en hel dag som heter Smart Conference borde ju innebära att man också blir smartare. Kan man tycka. Men ju mer och djupare kunskaper jag får kring digitaliseringens olika utmaningar desto mer inser jag hur svindlande området är. Och hur fascinerande den tid vi lever i är. Med ens sköljer en tacksamhetens våg in över förmånen att få leva här och nu. För det är mycket som händer. Och det händer snabbt.

Dagen bjöd på många insikter, många klokskaper, många konkreta grejer över vad som faktiskt går att göra framåt med rätt fokus. Att det framför allt handlar om att få med sig människor, såväl ledning/styrelse som medarbetare. Tekniken finns redan. Robotarna likaså. Det är inte framtid, det är här och nu.

Vissa delar under konferensen kändes mer än exklusiva. Som när superkrögaren Björn Franzén visade hur han med sin iPad digitaliserar sin restaurang och kan hålla samma höga kvalitet i sin nya restaurang i Hong Kong, trots att han inte fysiskt är på plats. Tror inte att han pratat om det någon annanstans. Och tror inte att någon annan på hans nivå använder möjligheterna på samma sätt. Fascinerande.

Kjell A Nordström avslutade dagen genom att bland annat leverera insikten att vi varje dag blir lite dummare än vi var igår – eftersom mängden information ökar lavinartat för varje dag som går. Jobbig insikt på en Smart konferens. Samtidigt så för digitaliseringen med sig så mycket positivt och så många möjligheter att ja, den gör oss faktiskt lyckligare (två superkorta utdrag ur ett en timmes fantastiskt föredrag).

En förmån att få leda en så intressant dag med så många insikter. Och även om jag kan förstå att jag är lite dummare idag än jag var igår, så tycker jag ändå att jag är riktigt smart – som jobbar med så många smarta människor i så många smarta sammanhang. Tack Axians.

Smart Conf inledning med Stefan Kulhanek Smart Conf Björn Franzén Smart Conf Anna Bellman Smart Conf Avslutning Smart Conf Panel Smart Conf Kjell A Nordström Smart Conf Anna och Kjell A N

 

 

Fotograf (förutom selfien med Kjell A Nordström): Peter Holgersson

 

Jag älskar när jag har fel

Jag erkänner. Jag trodde inte att en kapitalmarknadsdag skulle vara så kul att moderera när jag först fick frågan.

Men jag älskar när jag har fel. Det var flera faktorer som gav en fin förmiddag. Ett hängivet förarbete, en fantastiskt inlyssnande och positiv inställning, och en riktigt professionell inramning med superhärlig lokal och bra teknik. Bland annat.

Vi höll till i en av Atrium Ljungbergs fastigheter, hos den fantastiska eventbyrån Step2 Communications som förvandlat sin innergård till en riktigt trevlig konferenslokal.

”Vi levererar ett stabilt resultat och överträffar vår prognos.” Så kommenterade vd:n Annica Ånäs Atrium Ljungbergs bokslut för 2016 som kom igår.

Vad beror det stabila resultatet på och hur ser framtidsutsikterna ut? Under förmiddagen idag, under den första kapitalmarknadsdagen som Atrium Ljungberg arrangerat, så fick vi veta mer om bokslutskommunikén, om projektportföljen, och vi tog ett djupare dyk i den nya bostadsaffär som är en viktig pusselbit för att Atrium Ljungberg ska kunna bygga hållbara stadsmiljöer framöver.

Hela seminariet kan du se här

Når du din publik/målgrupp?

För att nå sin publik eller målgrupp handlar det om att engagera. Oavsett om vi pratar om sociala medier, reklamkampanjer, konferenser… Det är så många som vill nå sin publik, men där publiken tröttnar redan innan engagemangsförsöket påbörjats. För att man gör det fel. För att man mer pratar om sig själv än det som berör.

Meridiumdagen idag gjorde man många rätt, och då tänker jag inte i första hand på valet av moderator (det är tydligen viktigt med humor också för att nå sin publik, och här var ett taffligt försök till lite glimt i ögat ;-)). Genom att blanda talare där vissa var framför allt för att inspirera kring hur man bland annat ska skapa succé i sociala medier genom hur man jobbar med sitt innehåll, medan andra talare pratade mer om konkreta tips på hur man verkligen gör. Publiken fick välja mellan två olika spår, tio minuters bensträckare mellan varje presentation, de flesta presentationer bara 30 minuter långa (förutom de två Key Notes i början och slutet på dagen). Hela tiden med möjlighet att interagera genom ett interaktivt verktyg, och så fysiskt såklart.

Frida Boisen – nyligen framröstad till Årets Digitala Ledare, rankad som en av Sveriges topp tre digitala superprofiler och en av Sveriges 150 Superkommunikatörer som skrivit boken ”Digital succé – så lyckas du med sociala medier” – avslutade dagen med fart och fläkt och en gigantiskt portion energi. Hon uppmanade till att hitta sin själ, sin story och att tala till hjärtat. För det är det som engagerar. Inte att berätta hur förträfflig man är. Vilket så många av oss pysslar med när vi försöker göra digital succé. Med mindre bra resultat.

Hemläxan är given. Ta fram vad och varför du vill nå din publik och din målgrupp, och börja. Med fokus på den du vill nå. Skruva sedan på det du kommunicerar i olika former och varianter och kanaler. Om och om igen. Det behöver inte vara perfekt. Bara det talar till hjärtat.

fullsizeoutput_2cd9 IMG_0805 Moderator Meridiumdagen

 

 

Framtiden blir mer digital – blir du?

Det har alltid varit viktigt. Att ha förmågan att kunna känna av vad som gäller framåt, för att lyckas. Att vara lite bättre än sina konkurrenter. Du behöver inte vara först, bara du är bättre. En inte helt lätt utmaning… Steel with pride: Att se vad andra gör, att ta intryck av andra, för att på så sätt skapa sin agenda. Att göra som man alltid har gjort kan dessvärre bli ett så kallat ”Kodak-moment” – man är så nöjd och glad över sin marknadsledande position att man inte märker när det digitala förändrar spelplanen så att man själv hamnar på läktaren, om man ens får sitta där.

Under The Sales Conference idag samlades nästan 700 personer för att inspireras och diskutera Framtidens försäljning inom komplex B2B-försäljning. Den enda dagen på året då man får hjälp att titta in i framtiden och förbereda sig på en del av det som kommer. Och det var riktigt bra talare i år: Magnus Lindkvist, Sara Öhrvall och Henrik Larsson-Boman fullkomligt briljerade på scen.

Vi vet inte mycket om framtiden. Det vi tror att  vi vet är att den blir mer och mer digital. Sociala nätverk genererar hälften av alla nya leads inom B2B. SEO genererar mer än hälften av alla leads och e-post 77%. Videomarknadsföring för B2B ökar enormt. Förståeligt, eftersom nästan hälften av b2b-köpare tar del av video online för att utvärdera tjänster och produkter.

Vi förändrar ständigt vårt sätt att agera, att sälja. Cold Calls kan vara på utdöende, till förmån för Social selling. Robotar kommer, ny teknologi möjliggör nya säljkanaler och säljbeteenden. Idag har vi fått insyn i många nya trender och förhållningssätt som det är bäst att hålla koll på fraöver.

Och ändå, trots att vi fått insyn i en hel del, så kanske den största insikten är att vi inte vet mycket om vad som kommer. Men att det är både en intressant och spännande utvecklingen vi har förmånen att vara mitt i. Så det är bäst att ”stay tuned”.

fullsizeoutput_2cd1 IMG_4701 IMG_0795 Skärmklipp 2016-11-22 12.38.27 Skärmklipp 2016-11-22 21.27.29

Omfamna Kuba – gäller allt i livet

Har precis kommit hem från en synnerligen annorlunda och berikande resa till Kuba. Fick rådet innan jag åkte att jag skulle omfama Kuba. Eftersom mycket är så annorlunda där så gäller det att ta det som det är, istället för att uppröras, förfäras eller vad man nu gör när man inte uppskattar något för vad det är.

Det var ett riktigt bra råd. Detsamma sa en kuban till mig när jag vid ett stressigt tillfälle innan planet skulle gå hem tyckte att servicen var lite för långsam på flygplatscaféet (i ärlighetens namn var den fruktansvärt långsam) att det bästa när man kliver i land på Kuba är att ta ett djupt andetag och insupa så mycket tålamod som bara är möjligt, eftersom allt tar mer tid där.

Jag har omfamnat Kuba under veckan som gått, och fått vara med om så många berikande och energigivande stunder. Och jag tänker att rådet att omfamna gäller allt i livet. Det är så lätt att stressa upp sig över att något tar lite för lång tid, att förfäras över snön som faller fastän man inte kan göra något åt det, att oroa sig över morgondagen fastän den inte har inträffat ännu, att klaga på kollegorna som inte agerar som man själv tänkt…

Omfamna istället. Ta saker, arbetsuppgifter och människor för vad de är. Hela livet kan bli så mycket mer berikande och energigivande med den inställningen.

DSC_1236 DSC_1226 fullsizeoutput_2bfa DSC_1423 IMG_4436 IMG_4543 IMG_4413DSC_1420